Rundor i Uppland

Här hittar du små samlingar med platser som kan vara lämpliga för en dagstur eller kanske en lite längre resa

Vi har satt ihop vad vi kallar ”rundor” där vi har samlat ett antal platser där du kan höra en spännande berättelse.

De flesta ”rundor” är kopplade till ett specifikt område, längs en väg eller har annan mer eller mindre naturlig koppling.

Östhammarsvägen

Längs vägen mellan Uppsala och Öregrund hittar du sex spännande historier.

Fjärdhundraland runt

Giganten bland årets rundor - tolv spännande historier i och kring Fjärdhundraland.

Promenera i Sigtuna

Den mest fokuserade rundan och den enda där en av historierna inte är enbart kopplad till en plats.

Norrtäljerundan

Perfekt dagstur om du befinner dig i Norrtälje - fem spännande platser.

Roslagens östra långtur

Tre spännande historier från Singö i norr till Roslagsbro i söder.

Uppsalaturen

Med fokus på Uppsala och det absoluta närområdet - du kan cykla eller ta bussen.

Rundan kring Bälinge och Vattholma

Ett kanske inte helt rättvisande namn men det är så nära vi kan komma - och så får Vänge hänga med på en runda.

Dannemorabygdens lilla runda

En koncentrerad bruksrunda med fokus på fyra kyrkor i Dannemorabygden

Tierpssvängen

En liten runda som sträcker sig från Vendel i söder till Tierp i norr.

Bruksrundan

En runda som omfamnar stora delar av Upplands brukssamhällen och deras kyrkor.

Pictorturen

Albertus Pictor är en av de mest kända kyrkomålarna och hans verk finns i otaliga kyrkor - följ med på en tur där du kan ta del av en liten del av alla hans verk.

Roslagens norra långtur

Den här rundan är en lagom dagsutflykt om man befinner sig i nordöstra Uppland.

Installera Storyspot

Storyspot är en fristående app för mobiltelefon. För att ta del av berättelserna behöver den finnas installerad på din mobiltelefon.

Ladda ner Storyspot här:

Storyspot för Android