Zimbabwefondens arbete går vidare

Nyhet Publicerad Ändrad

Som en del av Uppsala stifts utbyte med ELCZ, Evangelical Lutheran Church in Zimbabwe, finns Zimbabwefonden. Den betalar varje år ut medel för att stödja kyrkan och det är bestämt att det ska gå till prästutbildning, diakoni och prästlöner.

På grund av svenska skatteregler begränsas bidraget till prästlöner till 10 procent.

Stödet till det diakonala arbetet går till församlingarna där arbetet i hög grad sker med ideella krafter och leds av Vashandirikvinnor. En Vashandiri är en kvinna över 25 år, vanligtvis gift, som genomgår en tvåårig utbildning för att tjäna i den lokala kyrkan. De besöker sjuka och behövande, städar i kyrkan och fungerar som kyrkvärdar. Ibland undervisar de och leder gudstjänst. Och så leder de musiken i kyrkan.

Ett syfte med fonden är att bidra till ett oberoende och en ekonomisk stabilitet. Det är också tänkt att det ska bli mer rättvist så att pengarna kommer hela kyrkan till del och inte bara de församlingar som har förmånen att ha en vänförsamling i Sverige. Därför finns en tydlig önskan från kyrkans ledning, både i ELCZ och i Uppsala stift, att gåvor till vår vänkyrka går via Zimbabwefonden. Det finns också en säkerhetsaspekt då det gör att det är lättare att säkra att pengarna når sitt mål. Detta eftersom Zimbabwefonden får en redovisning från kyrkan och därför att det finns väl upparbetade bankkontakter.

Tack vare många generösa gåvor, från församlingar och enskilda givare, har fonden ett gott kapital men för att fortsätta arbetet krävs att det fortsätter att tillföras pengar.

• Ett färskt exempel är biskopens bokloppis där böckerna i en pensionerad prästs bibliotek fann nya ägare och inbringade 12 500 kronor till Zimbabwefonden.
  • Tänk gärna på Zimbabwefonden i budgetarbetet där vi vet att många församlingar avsätter en del av kyrkoavgifterna till internationellt solidaritetsarbete.
  • Låt församlingskollekter och insamlingar vid andra samlingar gå till Zimbabwefonden.
  • Uppmana till enskilda gåvor, kanske rent av ett fast månadsgivande.

Pengarna betalas enklast genom swish 123-027 73 35. Gåvor kan också sättas in på Swedbank, kontonummer: 8381-6 764 530 861-5 och du märker insättningen med ”Zimbabwefonden”.

Mer finns att läsa i den bifogade verksamhetsberättelsen/årsredovisningen och på Uppsala stift hemsida,

Ladda ner verksamhetsberättelse/årsredovisning för Zimbabwefonden.

Läs mer om Zimbabwefonden.