Alla helgons dag på kyrkogårdarna

Nyhet Publicerad

På alla helgons dag brukar många besöka kyrkogårdarna och sina anhörigas gravar. Där kan du tända ljus, lyssna på rofylld musik i kapell och samtala med en präst, diakon eller kyrkogårdspersonal.

Välkommen till kyrkogårdarna i Uppsala

På alla helgons dag lördag den 4 november är kyrkogårdarna bemannade kl. 12–19.

Kyrkogårdspersonal finns på plats i reflexvästar och svarar gärna på frågor om gravskötsel och kyrkogårdarna eller hur du hittar en specifik grav.

Kl. 15 tänds marschaller på kyrkogårdarna.

Gamla kyrkogården

Personal finns på plats mellan kl. 12–19 vid Stillhetens kapell och Gamla gravkapellet.

kl. 12–19. Expeditionen, Villavägen 1, är öppen (ringklocka vid entrén).

kl. 13–15 och 16–18. Stillhetens kapell är öppet. I kapellet spelas lugn och rofylld musik.

kl. 14–15.30. Präst eller diakon finns tillgänglig för samtal i Stillhetens kapell.

kl. 15. Marschaller tänds på kyrkogården.

kl. 16. Musikandakt i Stillhetens kapell. Göran Bohman, präst. Carl Stattin, diakon. Anna Lindgren, musiker och Elin Rubinsztein, violin.

kl. 17–18. Präst eller diakon finns tillgänglig för samtal i Stillhetens kapell.

Berthåga kyrkogård

Personal finns på plats mellan kl. 12–19 vid Trädkyrkan och minneslunden.

kl. 12–18. Guidade visningar av Berthåga krematorium varje heltimme. Sista guidningen är kl. 18. Ingen föranmälan behövs.

kl. 12–19. Musik i Trädkyrkan. Lyssna till klassisk musik i en smyckad och marschallbelyst utomhuskatedral.

kl. 12–19. S:t Eriks kapell är öppet. I kapellet spelas stillsam musik och det finns möjlighet att tända ljus.

kl. 12–19. Stefanskapellet är öppet. I kapellet spelas stillsam musik.

kl. 15. Marschaller tänds på kyrkogården.

Vaksala, Hammarby och Gamla Uppsala kyrkogård

Mellan kl. 12–19 finns personal tillgängliga vid eldkorgarna.

kl. 15. Marschaller tänds på kyrkogårdarna.

Välkommen till Berthåga krematorium för en guidad visning

Under alla helgons dag är du varmt välkommen på en guidad tur tillsammans med krematoriemästarna där de berättar om hur det går till på krematoriet i Uppsala.

Flera tända ljus i en ljusbärare. I bakgrunden skymtar kyrkorummet och dess välvda fönster som också släpper in lite ljus. Ovanför ljusen glimmar ljussken från en av kyrkans gyllene takkronor.

Allhelgona i Uppsala

Under allhelgonahelgen får vi varje år samlas och tänka på dem vi saknar. I kyrkor, på kyrkogårdar, vid gravar och minneslundar tänder vi ljus och minns tillsammans. Du är inte ensam i sorgen.

Uppsala kyrkogårdar

Vi sköter stadskyrkogårdarna och begravningsverksamheten för Uppsala stad, oavsett medlemskap eller livsåskådning.

Bild på Svenska gravars hemsidas startsida. I bilden syns en bakgrundsbild på blommor av sorten Prästkrage i ett gyllene ljus. I bild syns också sajtens sökruta där webbesökaren kan söka efter gravsatta.

Hitta graven

Undrar du var någon är gravsatt? Här kan du söka.

Kyrkogårdsexpedition

För allmänna frågor samt beställning av gravskötsel, gravplatsplantering eller gravvårdsarbeten.