Foto: Lina Eriksson

Levande musik vid livets början och slut

Publicerad

Har du varit på vigsel eller begravning i Umeå? Då är det mycket möjligt att du hört Per Wållberg spela orgel. – Det är ett otroligt viktigt uppdrag, säger han.

(Ur Spira nr 2 2022. Tema Möt musiken)

17 år gammal vikarierade Per Wållberg för sin pappa kantorn på sin första begravning. Det var 1975. 20 år senare började han som organist i Tegs kyrka och sedan dess har han varit med när flera tusen umebor gift sig, hälsat barn välkomna i dopet eller tagit ett sista farväl av någon nära.

Per är en av Svenska kyrkans musiker i Umeå som spelar på flest förrättningar, alltså dop, vigslar och begravningar. I snitt blir det tre i veckan, oftast begravningar eftersom de är jämnast fördelade över året. Men arbetet blir aldrig slentrian.

– Det spelar ingen roll om jag har spelat ”Gammal fäbodpsalm” tusen gånger, just den här gången är det någons far, barn eller mormor som begravs.

Orgelstycket Gammal fäbodpsalm av Oskar Lindberg, Air av J.S. Bach och Tröste- visa av Benny Andersson är populära vid begravningar. På senare år har önskemål om Mando Diaos Strövtåg i hembygden och Teg Gärdestads Himlen är oskyldigt blå blivit vanligare. Per Wållberg vill tillgodose önskemål så långt som möjligt. Som nyutexaminerad organist fick han frågan av en präst att spela Yesterday på begravningen av en ung kille. Först svarade han tvärsäkert nej, men så slog det honom. ”Vadå, jag kan ju Beatles”. När prästen senare träffade de anhöriga sa de ”Tänk att vi fick Yesterday”.

Per Wållberg har spelat på många umebors begravningar och bröllop. Foto: Lina Eriksson

– Det var en lärdom. Tack god Gud att jag gjorde det, säger Per.

För Per är det viktigt att vara lyhörd för vilken musik som betyder mycket för ett brudpar eller ett sorgehus. Och visst kan det finnas skäl att ha inspelad musik i kyrkan, men Per talar varmt för levande musik.

– Livemusik sker där och då och blir unik för stunden. Den versionen hör du inte i högtalarna nästa gång du är på ett köpcentrum, säger Per.

Det kan däremot vara svårt att välja musik man inte hört. Per brukar tipsa brudpar om att komma till kyrkan efter en gudstjänst så han kan spela några exempel för dem.

– Som Preludium i Ess-dur av Bach som många kyrkomusiker har när de själva gifter sig, säger Per Wållberg.

Per Wållberg tipsar

• Orglar är unika instrument. Om du hör en fantastisk inspelning på Youtube är det inte säkert att musiken kommer att låta likadant i en annan kyrka.
  • Du kan kontakta musikern som ska spela om du har särskilda frågor.
  • Det är lätt att bli berörd i kyrkan. Det är en sak att sjunga hemma i köket och en helt annan sak på en väns vigsel. Det blir ofta högtidligt under en vigsel, begravning eller ett dop.

Mer om musik

Leende kvinna med kort vitt hår, blå kofta och prästkrage runt halsen i svart skjorta sitter framför suddig bokhylla och håller i en bok

Podden Angeläget

Har du någon gång känt att "det hänger på mig" annars blir inget gjort? Och hur lätt är det att lägga sin tillit på en Gud som lovat att vi ska få allt gott i överflöd, utan att be om det eller förtjäna det? Det reflekterar Lena Fagéus över i andra avsnittet av Angeläget - Det hänger på mig.

Konserter och musik i kyrkan

Ladda ner musikfoldern och planera vårens musikäventyr i kyrkan! I vår kan du gå på 70 konserter i Holmsunds och Umeås kyrkor med körer, solister, orkester och orgel.

Fler artiklar ur Spira:

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

Kommer du förbi Kafé Nyfiket på Ålidhemskyrkan en tisdag är chansen stor att du träffar Sami Viitala.

”Jag har stort behov av att få leka”

Publicerad:

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

Sydde egen urna av sparade tyger

Publicerad:

Ingrid Högberg har sytt urnan till sin begravning av tygbitar från olika delar av sitt liv. Bland lapparna finns en 70-talskjol, sonens randiga barnskjorta och en gammal duk.

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Publicerad:

Kistsänkningar för hand är riskabla för kyrkogårdsarbetare. Det är en anledning till att de infört en ny gravsättningsmetod, granskad och godkänd av kyrkogårdsutskottet i Umeå.

Mer om tidningen Spira

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Håll koll på vad som händer

Predikoturen har bytt plats. Så här fortsätter du att hitta allt som händer i Umeås kyrkor.

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Tidningen Spira