Altarblommor Träslövs kyrka
Foto: Jacob stille

Begravning

Evigt liv handlar begravningsakten om, men det är också ett tillfälle till minnen och avsked.

När en anhörig dör så är det naturligt att vi sörjer.

Att ta det allra sista avskedet vid begravningsgudstjänst

är smärtsamt.

Men i vår kristna kyrkas tro är hoppet om evigt liv centralt.

Kista
Foto: Kalle Svensson

Jesus, Guds Son, har övervunnit döden genom sin egen

död och uppståndelse. Himmelrikets port står därför öppen

för den som tror.

Det gör att vi i kyrkan också vågar nämna begravningen

som en av livet högtider. För vi dör inte, vi träder in i livet!

Så här gör du när någon av dina nära har gått bort.

Sjäaringning, tacksägelse och begravningsgudstjänster bokas genom pastorsexpedition (vanligtvis genom begravningsentreprenörer),  tfn. 0340-20 10 30 GDPR gällande begravning

Bårtäcke

Bårtäcke är ett vackert tyg som man lägger på kistan.
I vår församling har vi bårtäcke med tillhörande bård i blått och rött för begravningar i Träslövs och Träslövsläge kyrkor. Detta bårtäcke kostar inget att använda när förrättningen äger rum i  församlingens kyrkor.

Begravningsombud
Förordnande av ombud enligt begravningslagen (1990:1144)

Sten Krisoferson

Enligt 10 kap 1 § begravningslagen skall Länsstyrelsen, när en församling är huvudman för begravningsverksamheten, förordna ett eller flera ombud att granska hur församlingen tar till vara de personers intressen som inte tillhör Svenska kyrkan.
Länsstyrelsen har förordnat Sten Kristoferson som ombud för samtliga församlingar inom Varbergs kommun.

Har du frågor kan du kontakta:
Sten Kristoferson
Skrivarevägen 15
432 74 Träslövsläge
tel. 0340-413 70
mobil 070-570 96 67 epost: sten.kristoferson@spray.se

Vid Allahelgonatid

Alla Helgonsafton
I samband med gravsmyckningen på kyrkogården i Träslöv bjuder vi på en värmande kopp kaffe i kyrkan från 10.00 och fram till 16.00.
Kyrkan är öppen hela dagen och det finns möjlighet att tända ljus.
Andakt kl. 10.00 och 16.00.

Orgelmusik före och efter andakterna.

Församlingens diakon och vaktmästare finns tillgängliga under dagen för samtal och frågor.

Alla själars dag
Normalt har vi en minnesgudstjänst då vi tänder ett ljus för alla som gått bort under året, hur detta kommer att kunna genomföras i år 2020 i coronatider återkommer vi till.
Då läses namnen upp för alla de medlemmar som dött och/eller blivit begravda i Träslövs församling mestadels på Träslövs kyrkogård.