Den unika gravstenen som hittats i Valstads kyrka, med både runskrift och latinska bokstäver inristat.
Foto: Mats Löwing

Talande stenar

Nyhet Publicerad Ändrad

Sensationellt fynd slog ner som en bomb och väckte uppmärksamhet i hela Sverige och - i Oslo!

Unik upptäckt på gravsten i Valstads kyrka, som berättar om två kulturers samexistens på Falbygden!

Gravstenen från 1200-talet med sedvanligt stavkors och latinsk skrift signerad Alexander visade sig även ha runskrift signerad Harald. Två språk och två stenmästare på en och samma sten!

Gravstenar är betydelsefulla "titthål" in i Sveriges tidiga medeltidshistoria eftersom det finns få andra skriftliga källor att tillgå.

Närbild på skriften på gravstenen.
Unik gravsten funnen i Valstads kyrka. Foto: Mats Löwing

Anna Blennow, runforskare och docent i latin, upptäckte runskriften på gravstenen. Tillsammans med Alessandro Palumbo, runolog och forskare i fornnordiska språk, gästar hon Valstad den 26 januari för att berätta om stenen och nya insikter som gravstenar gett om denna brytningstid.

Missa inte detta enastående tillfälle att få veta mer om en mäktig tid i Valstads och Falbygdens historia - viktiga pusselbitar för att förstå svensk medeltid!

Kl.16.00 börjar en halvtimmes föreläsning i Valstads församlingsgård och följs av en vandring till kyrkan för att titta på stenen samt frågestund och kaffe.

Välkommen!

Du kan också läsa om detta i Evenemangskalendern!

Valstads kyrka och församlingsgård

Torsdag 26 januari med start kl.16.00 i församlingsgården

Anna Blennow

Runforskare och docent i latin

Alessandro Palumbo

Runolog och forskare i fornnordiska språk

När runorna byttes mot latin - Sveriges Radio

Lyssna gärna på Vetenskapsradion Historia och avsnittet "När runorna byttes mot latin" från den 15 oktober 2019, som en aptitretare inför evenemanget.

Lyssna på avsnittet