En urna med handmålade tulpaner står bland ormbunksblad på ett bord i kyrkan. En präst syns längre bort.

Begravning

När någon går bort är det meningsfullt och viktigt att ta farväl av den avlidna på ett värdigt sätt. Begravningsgudstjänsten i kyrkan vill ge tillfälle till det, samtidigt som den tydligt påminner oss om det kristna hoppet inför döden. I begravningsgudstjänsten får vi tillsammans visa vår tacksamhet för vad den avlidna betytt och vi får överlämna honom/henne i Guds händer. Vi får uttrycka vår sorg, våra frågor och vår oro. Vi får mötas för att stödja och vara varandra nära.

Var kan begravningsgudstjänsten hållas?
I vår församling sker begravningsgudstjänsten i Tärna kyrka eller Voijtjajaure kapell beroende på den avlidnas gravplats.

Begravningsdagar är torsdagar och fredagar

Begravningspastoral för Tärna församling
I begravningspastoralen får du veta mer om hur vi ombesörjer en begravning i Tärna församling. Här kan du också läsa om vilka riktlinjer kyrkorådet har satt upp.

En begravningsbukett av röda och lila blommor.

Minneshälsning

Om du vill hedra minnet av någon så kan du skicka en minneshälsning till begravningen från vår hemsida. Det går också bra att ringa eller komma till pastorsexpeditionen i Tärnaby för att lämna en hälsning.

Levande ljus i kyrkan

Begravning

När en människa som står dig nära dör behöver du ta hand om dig och få tid att sörja. Men kanske är det inte nog med sorgen. Kanske är du den som ansvarar för allt det praktiska kring dödsfallet – att berätta för andra, att beställa en kista och att ordna med begravningen?

Närbild på en röd ros. En kyrkogård syns suddigt i bakgrunden.

Kyrkogårdar

I Tärna församling finns två kyrkogårdar som är i bruk. Tärna kyrkogård och Voijtjajaure kyrkogård.

Kyrkor och kapell

Välkommen att besöka våra kyrkor och kapell i Tärna församling! De är belägna i Tärnaby och Voijtjajaure. Vila kapell och Hemavankyrkan som också ligger i församlingen drivs av olika stiftelser.