Dop, vigsel och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

En bebis i dopklänning vilar i någons famn.

Dop

Vill du låta döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest då vi firar att den som döps blir en del i Guds stora familj. Det är också en fin tradition som går långt tillbaka i historien.

Ett par står framme vid altaret för att gifta sig.

Vigsel

Att gifta sig är en av livets lyckligaste händelser och i vigselgudstjänsten får ni bekräfta er kärlek till varandra.

En urna med handmålade tulpaner står bland ormbunksblad på ett bord i kyrkan. En präst syns längre bort.

Begravning

När någon går bort är det meningsfullt och viktigt att ta farväl av den avlidna på ett värdigt sätt. Begravningsgudstjänsten i kyrkan vill ge tillfälle till det, samtidigt som den tydligt påminner oss om det kristna hoppet inför döden.

Kyrkor och kapell

Välkommen att besöka våra kyrkor och kapell i Tärna församling! De är belägna i Tärnaby och Voijtjajaure. Vila kapell och Hemavankyrkan som också ligger i församlingen drivs av olika stiftelser.