En bebis doppar handen i en skål med vatten.
Foto: Louise Hedberg /Ikon

Dop

Att få barn är en stor händelse i livet. Allt blir annorlunda och som förälder får man ett stort ansvar över någon annans liv. Dopet är en möjlighet att formulera detta ansvar men det är också en högtidsstund och fest där vi får dela glädjen över ett nytt liv, något av det största i skapelsen.

Dop i din församling

Här har vi samlat lokal information från din församling om dopet.

Boka dop direkt på hemsidan

Nu kan du enkelt och smidigt boka dop direkt på vår hemsida. Via tjänsten "Boka dop" kan du se alla lediga doptider och preliminärboka en tid.

Ett föräldrapar, en präst och en bebis vid ett dop utomhus på vintern.

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.

Pastoratet med över 50 dopklänningar

Hos oss finns en imponerande samling med över 50 dopklänningar i varierande storlekar, färger, material och ålder. Möt församlingsassistent Lene som berättar mer om utbudet och utlåning.