Hitta till kyrkor/kyrkogårdarna
Besöksadresser finner du under denna länk: våra kyrkogårdar.
Enklast tar du dig till kyrkogårdarna via bil, annars med Dalatrafiks bussar.
Närmaste hållplats med buss från Falun (däremot behöver du promenera en bit till respektive kyrkogård)
Svärdsjö kyrkogård - Kyrkbyn Svärdsjö
Envikens kyrkogård - Enviken busstation
Sundborns kyrka - Sundborn affären

Lumshedens kapell - Lumsheden
Svartnäs - Svartnäs

Parkering finns vid respektive kyrka/kyrkogård.

Framkomlighet
Alla våra kyrkogårdar har grusade gångar, vilket kan göra det svårare att komma fram med rullstol på vissa delar.

Toaletter vid kyrkor/kyrkogårdar
Det finns öppen toalett dagtid i Svärdsjö, Envikens och Sundborns kyrkor. I Lumshedens kapell och Svartnäs kyrka vid överenskommelse.
Envikens gamla kyrka är endast öppen sommartid, då har vi en portabel toalett utanför kyrkan.

Hörselslinga
Hörselslinga finns i Svärdsjö, Envikens och Sundborns kyrka samt Svärdsjö gravkapell. I Svartnäs och Lumsheden kan ljudförstärkning ordnas.

Ramp
Svärdsjö, Envikens och Sundborns kyrkor går bra att komma in i med rullstol, så även Envikens gamla kyrka och Lumshedens kapell.

Våra församlingsgårdar har ramper som gör det möjligt att komma in med rullstol. Några byggnader har möjlighet att ställa fram portabla ramper.

Teckenspråk
För dig som talar teckenspråk kan vi särskilt rekommendera den teckenspråkspräst som nu finns i Västerås stift och Leksands pastorat. Klicka här för mer information.

Har du frågor kring tillgänglighet, hör gärna av dig till oss!
Kyrkoherde Kalle Bengtz, kalle.bengtz@svenskakyrkan.se, 0246-798906