Foto: AART architects och Bach Arkitekter

Öppet hus om Domkyrkoberget

Lördag 16 mars 12.30-15.30 i Strängnäs domkyrka

Strängnäs kommun bjuder in till öppet hus kring planförslaget med möjlighet att ställa frågor direkt till kommunens representanter. Det kommer också att finnas representanter för projektledningen som med huvudmännen tagit fram förslaget till förändringar på Domkyrkoberget.

Ingen föranmälan krävs, kom och gå som du vill.

Strängnäs domkyrka lördag 16 mars 12.30-15.30

Massmedier om Domkyrkoberget

När nu en ny fas i processen att utveckla Domkyrkobeget har inletts, så rapporterar flera massmedier. Senast i ett inslag i P4 Sörmland medverkar domprosten Christofer Lundgren, som också är projektledare. Hör honom här.

Fler artiklar och inslag finns samlade här

Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö arbetar med en vision för Strängnäs domkyrka och domkyrkoberget i framtiden. Genom att varsamt anpassa delar av domkyrkan med omgivning till nuvarande, och framtida, behov hos församling, stift och stad, skapas en miljö där kyrkbacken åter blir en plats som rymmer hela livet och olika aktörer strålar samman. Förhoppningsvis kan det som görs i och runt Strängnäs domkyrka tjäna som förebild för fler kyrkomiljöer i Sverige.

Nu tar Strängnäs kommun fram en ny detaljplan för området kring domkyrkan

Planhandlingar ställs ut i kommunhuset, Multeum och domkyrkan 8 mars-5 april.