Foto: Anders Lundmark

Romska barn får hjälp

Föreningen Netus Vänner har startat ett projekt för att på plats hjälpa romerna i byn Netus i Rumänien.

-Vårt huvudmål i dagsläget är att försöka hjälpa alla barn att genomföra sin skolgång, berättar Anders Lundmark, församlingsvärd i S:t Örjans församling.

S:t Örjans församling hjälper några av de romska tiggarna i Skellefteå med uppställningsplatser för husvagnar under vinterhalvåret.
-De får låna toaletter och duschar samt har tillgång till vatten och tvättmaksin, berättar Anders.
Totalt 16 personer bor i två husvagnar vid S:t Örjans kyrka och i två vid EFS i Ursviken i vinter.
-Alla är inte vuxna. Det är en treåring och tre grabbar i 12-15-årsåldern också.

misär i hembyn

Anders och fem andra skelleftebor besökte byn Netus i fjol och fick på plats se hur många av romerna som lever i misär i sin hemby.
-De flesta för en kamp för tillvaron. Två av familjerna hade det otroligt dåligt.
Vid hemkomsten bildade därför fyra av Rumänienresenärerna föreningen Netus Vänner.
-Vi har drömmar och tankar om att skapa möjligheter för romerna att stanna hemma och få jobb, men det är en komplicerad historia att förändra de rådande förhållandena.

kristen organisation

Föreningen har därför inlett ett samarbete med Ligia Englöf och organisationen Metro Ministries Rumänien.
-Den har varit verksam med främst romska barn i nästan 30 år i Rumänien och de gör en väldigt förtroendeingivande insats.
Den kristna och ideella organisationen, som vill hjälpa romerna att integreras i det rumänska samhället genom utbildning och socialt stöd, erbjuder bland annat förskola och hjälp med läxläsning.
-I våras besökte organisationen byn två gånger i veckan, men i höst har den tyvärr haft lite ont om personal och inte kunnat jobba i den utsträckning som den har velat göra. Vi hoppas och tror att personalbehovet snart är löst så att organisationen kan genomföra det planerade arbetet.

stort hjälpbehov

Ett antal församlingar och privatpersoner i Skellefteå med omnejd stöttar projektet med ekonomiska medel.
-Vi har ett ganska starkt engagemang, genom både ideella och anställda, i församlingen, så vi har gett föreningen 10.000 kronor i inledningsskedet, berättar kyrkoherde Mats Lindberg.
Netus Vänner har, enligt Anders Lundmark, fått ett bra bidrag av Joypeakfestivalen och Skellefteå pastorat samt ett löfte om bidrag från Pingstkyrkan i Skellefteå.
-Vi har små resurser och hjälpbehovet i Rumänien är enormt, säger han.

varma fötter

Metro Ministries Rumänien organiserar dessutom insatsen Varma fötter i Netus och andra fattiga byar på den rumänska landsbygden.
-Organisationen räknar med att dela ut 5000 par barnkängor vid slutet av året.
I fjol gjordes en extra insamling för att barnen i Netus skulle få en liten julgåva också.
-Jag hoppas att det blir något liknande i år, säger Anders.

P-O Sjödin, Skellefteå Pastorat