Lars vågar tro

Barnläkaren och författaren Lars H Gustafsson, Lund, har alltid något att göra. -Jag har aldrig haft en tråkig stund i livet än så länge.

Lars H Gustafsson har med åren blivit en välkänd och uppskattad barnläkare av hela svenska folket, men han tar situationen med ro.
-Jag har ju egna barn som sätter mig på plats och jag blir ständigt påmind om att jag bara är en vanlig pappa.
Nu är det tolv år sedan han slutade med det ”kliniska arbetet” och gick i pension.
-Jag bestämde mig för att ägna min tid åt att skriva så länge hjärnan är någorlunda pigg.
Han har brunnit för att skriva under hela sitt liv.
-Nu får jag göra det på bästa arbetstid istället för att sitta uppe på nätterna. Det tycker jag mycket om.
25 böcer har det blivit under årens lopp och hans senaste bok handlar om tonsättaren Diderik Buxtehude.
-Han är med känd i Skåne eftersom att han var född i Helsingborg.

hedrade minnet

Under ett besök i Skellefteå i slutet av oktober framförde han och musikern Mikael Hellgren musik och berättelser om tonsättaren i Sankt Olovs kyrka.
-Jag var kantor i en liten kyrka i Uppsala under hela min studietid och då spelade jag gärna Buxtehude.
Hans bok Vid orgeln Diderik Buxtehude, som är utgiven på Artos förlag, är tillägnad organisten och tonsättaren Per Erik Styf.
-Han var min orgellärare i Uppsala.
Per Erik hade sin första tjänst i Sankt Olovs församling i Skellefteå och det var också skälet till ”samtalet” i Sankt Olovs kyrka.
-Jag ville hedra hans minne.

våga se!

Att han är ute på resande fot hör numera till undantagen.
-Det är mycket mindre än förr och nästan bara i anslutning till mina nya böcker.
Vid samma tillfälle höll han en predikan på temat Trons kraft under en gudstjänst i Ursvikens kyrka.
-Jag hade biskopens venia när jag bodde i Bjurholm, så då predikade jag av och till.
Under sin predikan uppnamande han församlingen att Våga se!
-Våga också stå upp för det du ser! Våga tro!
Efter gudstjänsten höll han ett föredrag på temat Lotsa barn.
-Jag har skrivit en bok om barn med samma titel.

konstiga varelser

Föredraget handlade ”lite filosofiskt” om vad barn är för konstiga varelser egentligen och hur ska vi tänka om de.
-Är de blivande människor eller är dom människor? Och vad får det för konsekvenser om de är människor?
Lars valde att ta tåget hem till Skåne efter besöket i norr.
-Jag försöker uindvika flyget av miljöskäl.
Han trivs dessutom med att ta tåget.
-Det är roligt att åka tåg. Jag får även mycket lästid på det här sättet och det tycker jag mycket om.

P-O Sjödin, Skellefteå pastorat