Lyssna

Söndagen före pingst

Text av Frida Vikström

När jag växte upp arbetade min mamma som socialsekreterare. En av hennes uppgifter var att fastställa faderskap. Det kunde handla om ett barn som ville veta vem som var deras pappa. Men mamman hade kanske haft flera lösa förbindelse eller varit kraftigt berusad när det hände, och visste inte. Genom lite detektivarbete kunde man som socialsekreterare hitta rätt. Ibland kom beskedet om faderskap som en chock. Pappan kanske hade familj på annat håll. Men det hände också att pappan blev glatt överraskad! Han kanske inte hade barn sedan tidigare och längtade efter att få lära känna det barn han inte visste att han hade.

Många idag vet inte om att de har en himmelsk pappa. En pappa som inte alls är ovetande om vår existens utan själv har skapat oss. En pappa som känner oss bättre än någon annan och älskar oss villkorslöst. En pappa som ville våra liv och längtar efter att ha en nära relation med oss. Ovissheten och tvivlen kan drabba oss alla. ”Finns den där himmelska pappan på riktigt? Räknar han verkligen mig som sitt barn?” Men då kan Den Helige Ande/”den himmelska socialsekreteraren”/Hjälparen hjälpa oss att få visshet och få kontakt med vår Far. ”Anden själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn.” Är vi döpta eller har tagit emot Jesus så är vi Guds barn! Och har vi ännu inte blivit döpta eller sagt ja till Gud så finns ju alla möjligheter att ändra på det. Gud visar inte bort någon.

Som Guds barn blir vi också medarvingar till Jesus. Vi har samma arv att vänta i himlen – ett liv i oändlig glädje! Vi har också samma rätt som Jesus att kalla Gud vår Far och bli lika älskade! Det är svårt att riktigt ta in. Som Jesu syskon får vi också vara beredda på att lida. I vissa delar av världen riskerar människor dödsstraff om de blir kristna, men ändå väljer människor att tro på Gud. Kanske för att lidandet i denna tid ingenting betyder mot den härlighet som väntar. Kanske för att de upptäckt att barnaskapet hos Gud är värt allt!

”Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn,” Joh 1:12

Bön:

Gud, tack för att jag får vara ditt älskade barn och vara Jesu medarvinge och syskon. Helig Ande, du som är Hjälparen, hjälp mig att lära känna min himmelske pappa ännu mer. Hjälp de som nu lider i världen. Kom också med din hjälp i det som är svårt i mitt liv. Amen

Tankar inför helgen

Pastoratets präster, diakoner och församlingspedagog funderar över kommande söndags texter.