Olika musikmedier: en smartphone, ett kassettband, en cd-skiva och en fm-radio. Alla liggande på en rosa bakgrund.

Så här gör du om du vill ha inspelad musik i kyrkan

Vi erbjuder livemusik och möjlighet att spela original CD-skivor

Livemusik!

Livemusik är ett av Svenska kyrkans kännetecken och något vi är stolta över.
Musiklivet är rikt och omfattande i kyrkan - och för att det ska fortsätta, så finns i alla församlingar välutbildade kyrkomusiker som spelar och sjunger med församlingen. Detta gäller även vid dop, vigsel och begravning.

Ibland vill man ändå komplettera med inspelad musik. Spotify har inte längre någon tjänst som vi kan använda i kyrkans gudstjänster, då tjänsten Spotify Business lagts ner. Det drabbar alltså inte bara kyrkan, utan även andra företag, skolor och offentliga lokaler. Den nya tjänsten Soundtrack Your Brand är endast för bakgrundsmusik, och ett privat Spotifykonto får inte användas för att framföra musik i offentlig miljö - den är bara för "hemmabruk".

Vill man ha inspelad musik i kyrkan så gäller följande:

Stora Lundby-Östad spelar endast laglig musik via CD-skivor.

CD-skiva

Det är tillåtet för en privatperson att ta med sig en CD-skiva för att spela upp musik. CD-skivan måste dock vara original, man får alltså inte ha bränt CD-skivan själv. Detta beror på att det lagliga stöd som finns för att bränna en CD-skiva för privat bruk inte sträcker sig till att spela upp musik från den vid gudstjänst eller kyrklig handling. Våra kyrkor har möjlighet att spela upp CD-skivor. Prata med präst eller begravningsbyrå i förväg om du vill ha musik via CD.

Präster och musiker