Enligt en mätning gjord av Verian visste 96 procent av allmänheten och 99 procent av Svenska kyrkans medlemmar att valet ägde rum – en stor förändring jämfört med mätningen i början av augusti, då siffrorna låg på 34 respektive 38 procent.
Svenska kyrkans kommunikationsmål var att nå en 96-procentig kännedom bland alla röstberättigade. Detta kunde nås genom ett brett och samordnat kommunikationsarbete där kyrkovalskampanjen var en viktig del.
– Summan av alla insatser gjorde skillnad. Förutom kampanjen bidrog församlingar, stift, biskopar, förtroendevalda och ett aktivt pressarbete i hela landet till att sätta kyrkovalet på agendan, säger Pia Dahlén, kommunikationschef på Svenska kyrkan.
Även uppmärksamhet i sociala medier samt nyhetsrapportering, insändare och debattinlägg i både lokal och nationell press spelade roll för kännedomen.
Hög synlighet bland unga
Kyrkovalskampanjen i sig nådde brett med sitt budskap om att Rösta för en ljusare framtid. En av tre i allmänheten och 38 procent av medlemmarna uppger att de sett kampanjen. Synligheten var särskilt hög bland unga (16–23 år), där 39 procent hade uppmärksammat kampanjen. Offentlig miljö, YouTube och TikTok var de viktigaste kanalerna för yngre målgrupper.
Budskapet om att rösta, för gemenskap och hopp gick fram. 57 procent tyckte att budskapet var lätt att uppfatta, och bland dem som sett kampanjen tidigare var siffran ännu högre (65 procent). Värdeord som “aktuell”, “trovärdig” och ”känslosam” återkommer ofta när kampanjen beskrivs. Bland unga stickar ordet “engagerande” särskilt ut.
Demokrati viktigt skäl att rösta
Kampanjen tycks också ha påverkat beteendet. Bland medlemmar som sett kampanjen uppger 59 procent att de röstade, jämfört med 39 procent bland dem som inte sett den. Det faktiska valdeltagandet landade dock på 18,84 procent, vilket visar att självrapporterade siffror är högre än verkligheten.
– Jag tror att siffrorna speglar hur viktigt människor tycker det är att rösta i demokratiska val, säger Pia Dahlén. Man vill vara en sådan person som röstar helt enkelt.
De främsta skälen till att rösta var att värna demokratiska rättigheter och att kyrkan har en viktig roll i samhället. Bland dem som avstod var bristande intresse och låg kunskap om valet de vanligaste orsakerna.
Kyrkovalet 2025 visar att riktad kommunikation, i kombination med lokalt engagemang och stark närvaro i traditionell och social media, kan göra stor skillnad för kännedomen.