Foto: Jenny Salay

Filosofisk tröst. Döden ur ett filosofiskt perspektiv

Nyhet Publicerad Ändrad

Filosof Torbjörn Tännsjö resonerar med utgångspunkt från sin bok ”Filosofisk tröst” om vårt förhållande till vår individuella död. Söndag 7 oktober kl 13.00–14.30, Storkyrkosalen, Trädgårdsgatan 9, Gamla stan.

Är den en realitet eller ska vi en dag återuppstå? Är den av ondo? Eller av godo? Vad kan filosofin erbjuda som tröst för den som tänker med ovilja på sin egen förestående individuella död? Och hur förhåller vi oss filosofiskt till vår kollektiva död, mänsklighetens undergång? Filosof Torbjörn Tännsjö resonerar med utgångspunkt från sin bok ”Filosofisk tröst” om vårt förhållande till vår individuella död.

Torbjörn Tännsjö, professor emeritus i praktisk filosofi, Stockholms universitet.

Datum: Söndag 7 oktober tid: 13.00–14.30
Plats: Storkyrkosalen, Trädgårdsgatan 9, Gamla stan

enkel förtäring

I samband med Katedralakademin på söndagarna serveras enkel förtäring från 12.30. Frivillig gåva mottages tacksamt.

Fler föredrag i denna serie: