Boksamtal: Förenligt med liv – berättelser om krisstöd

Myter om krisstöd – vad hjälper människan att överleva när det svåraste av allt sker? Kristina Ljunggren samtalar med Sara Johansson om hennes nya bok torsdag den 8 juni kl 18.00 i Storkyrkan. Fri entré!

Myter om krisstöd – vad hjälper människan att överleva när det svåraste
av allt sker?

Ett boksamtal utifrån Förenligt med liv – berättelser om krisstöd (Natur och kultur) av Sara Johansson

Den längsta kön vid en katastrof är inte nödvändigtvis till sjukvård eller rent vatten. Den längsta kön kan vara för att få låna en satellittelefon så att du kan ringa någon du älskar och tala om att du lever. Trots att vi idag vet bättre lever många myter om våra reaktioner vid kriser kvar. Till exempel drabbas de flesta inte av panik vid ett terroristdåd, en brand eller en naturkatastrof. Och alla som drabbas av en svår händelse blir inte traumatiserade. När det kommer till krisberedskap räcker det inte med en fungerande brandvarnare eller ett förråd av jodtabletter när det värsta av allt sker, människor måste bete sig korrekt och orka med det som skett psykiskt.

Välkommen på ett samtal lett av domkyrkokaplan Kristina Ljunggren där Sara Johansson berättar om vanliga myter kring beteenden och behov vid en samhällskris. Avgörande kunskap som kan rädda liv, men också hjälpa hela vårt samhälle att bättre stå emot kriser.

Sara Johansson är beteendevetare och tidigare rådgivare vid internationella Röda Korset. Hon har bland annat arbetat på plats efter tsunamikatastrofen i Sydostasien och efter terroristdåden i Norge och arbetar idag med att utbilda och vägleda professionella i krisstöd.

Foto på Sara: Mia Carlsson