Handgjorda halsdukar för en varmare stad, ett varmare samhälle

Såg du en ensam halsduk imorse på busshållplatsen? Nej, den var inte glömd eller tappad, utan skapad med omsorg av ideella krafter som Solna församlings stick- och virkcafé-deltagare. Som en av många Svenska kyrkan-församlingar i Sverige sprider vi medmänsklighet, värme och glädje just idag 14 januari. Så ta den - halsduken är just till dig!

Sedan gryningen (14 januari) ligger ett antal hemgjorda halsdukar utlagda på olika platser i Solna med omnejd. Bakom dessa ligger Svenska kyrkans stick och virkcafé i Solna som vill skicka en annorlunda hälsning.

På en lapp fastsatt på halsduken står det: ”Det är vinter i Stockholm. Fryser du? Den här halsduken är inte borttappad. Den är handgjord just för dig. Ta den – varsågod! #envarmarestad.”

Halsdukarna är stickade av Solna-församlingsbor som med stor entusiasm handarbetat för att dela med sig av medmänsklighet och värme.

Idén kommer från Nederluleå församling och har via sociala medier spridit sig över Sverige och fått lokala syföreningar inom Svenska kyrkan att sammanstråla i en annorlunda hälsning till sina medmänniskor med början morgonen den 14 januari.

Varför görs detta? Det blåser kallt både bildligt och bokstavligt talat i vårt samhälle, men det finns också många människor som står upp för medmänsklighet och värme. Det är motivet och motivationen. Bara i Stockholm samordnar sig hela 30 församlingar, där Solna församling är en.

Vill du också vara med? Solna församlings Stick- och virkcafé är öppet för den som vill, varannan torsdag 16-18 i Kyrkans hus med början den 23 januari. Det är drop-in och kostar ingenting.

Vill du veta mer: kontakta Johanna Norin, kommunikatör i Solna församling, 08-546 646 47, johanna.norin@svenskakyrkan.se, Charlotta Häägg kommunikatör i Solna församling, 08-546 646 34, charlotta.haagg@svenskakyrkan.se eller Jenny Bergman, präst och verksamhetsledare för Stick och virkcaféet i Solna församling, 08-546 646 69.

En halsduk till just dig. Foto: Johanna Norin