Foto: IKON

Till dig som förälder

Till dig som är förälder och som funderar kring konfirmation i Svenska kyrkan. Kanske lever du med en ung människa som har tankar på att konfirmera sig?

Konfirmationstiden leds dels av anställda i Svenska kyrkan, dels av ideella unga ledare som själva blev konfirmerade för några år sedan. Tillsammans med konfirmanden försöker vi skapa en miljö där alla får utrymme utan tävlan. Någon eller några veckors läger brukar oftast ingå.

Många ledare

Ordet konfirmera betyder bekräfta. Konfirmation innebär att man bekräftar sitt kristna dop. Är ditt barn inte döpt kommer frågan om dop upp. Många ungdomar döps under sin konfirmandtid. Dopet är en ceremoni som man utformar tillsammans med prästen och den är öppen för familj och vänner. Dopet medför också medlemsskap i Svenska kyrkan.

Konfirmation och dop

Konfirmationstiden är en tid för reflektion och upplevelse. Det är en tid då unga människor får prova på att leva ett kristet liv och ifrågasätta värderingar och tankar. De bibliska berättelserna och dess påverkan på vårt samhälle är viktiga men viktigast är konfirmandens egna frågor och tankar.

Tid för reflektion

Kanske minns du din egen konfirmationstid som en tråkig och relativt intetsägande tid. Kanske valde du inte själv om du ville bli konfirmerad eller inte, eller kanske gjorde du det för att få en moppe. Tiderna förändras och så också konfirmationstiden.

Konfirmationspastoral

Här kan du läsa vår konfirmationspastoral med vår handlingsplan för konfirmationsverksamheten i Solberga pastorat.

Vanliga frågor

Vad gör man under konfirmationstiden? Varför ska man bli konfirmerad? Måste man vara döpt?

Konfirmation för dig som är vuxen

Det är aldrig för sent att bli konfirmerad. Också när man blivit vuxen kan man ju ha intresse av samma frågor som konfirmandtiden handlar om.

Kontakta oss

Vill du boka ett dop, gifta dig, prata med en präst? Har du frågor om gravar eller undrar något om vår verksamhet? Välkommen att höra av dig till oss!