Stenåsa kyrka

Stenåsa kyrka är belägen längs vägen på den östra delen av Öland.

Stenåsa 102.
380 62, Mörbylånga

Vill du se en video om Stenåsa kyrka? Då finns det en perfekt videoguide här.

Lite fakta om Stenåsa kyrka
Vid östra landvägen med vid utsikt över Östersjön och alvaret, ligger Stenåsa kyrka. Kyrkplatsen ligger i en lång räcka av radbyar som utgör gamla Stenåsa socken. Det har funnits kyrka på platsen sedan vikingatiden och gravfälten vid byarna vittnar om tidigt kristnande.

En stenkyrka uppfördes under sent 1100-tal runt den gamla träkyrkan. Västtorn tillkom strax därefter som vanligt på Öland. Tornet hade portal i söder. Tornets nedre våning med herrskapsutrymmen nåddes denna väg. I mitten av 1200-talet förlängdes kyrkan då ett rakslutet kor uppfördes. I östgaveln fanns ett tredelat fönster med glasmålningar. I fönstersmygen fanns kalkmålningar föreställande S:t Olof och Maria Magdalena. Stenåsa kyrka var troligen en av många Olofskyrkor.

Som vanligt blev denna kyrkobyggnad med tiden för liten och samtal om ny kyrka pågick flera årtionden. 1831 stod nuvarande kyrka klar. Även denna byggdes runt den gamla vars murverk revs. Stenåsa nya kyrka är en ljus salskyrka i traditionell nyklassicistisk stil. Kyrkorummet är prytt med eleganta dekorationsmålningar i taket och runt fönster. En paradisfunt från 1200-talet tillhör de få bevarade medeltida föremålen. Kyrkskeppet från 1600-talet är ett av Ölands äldsta.

Läs mer som Stenåsa kyrka och ladda ner dess kyrkofolder här.