Mörbylånga kyrka
Foto: Marie Hedström

Mörbylånga kyrka och församlingshem

Mörbylånga kyrka är belägen längs vägen på den västra delen av Öland.

Kyrkbyn 122A.
386 51, Mörbylånga

Vill du se en film om Mörbylånga kyrka? Då finns det en perfekt videoguide här.

Lite fakta om Mörbylånga kyrka
Mörbylånga kyrka är belägen på Litorinavallen alldeles nära Kalmarsund. Kyrkan med prästgård ligger i bondbyn Mörbylånga. Runstenar berättar om en kyrkobyggnad från sen vikingatid. Den medeltida stenkyrkan uppfördes på 1100-talet. En vanlig Ölandskyrka med långhus, kor och halvrund absid. Torn tillbyggdes i väster 1209. Tornet har flera välvda rum och en trappa i murverket leder till översta rummet.

Kyrkan led svårt av de danska krigen på 1600-talet. Kyrkklockor röva- des såväl 1611 som 1677. Under 1700-talet sattes kyrkan i stånd men blev med tiden för liten. 1811 revs allt utom tornet. Nytt kyrkorum byggdes och invigdes 1812. På 1930-taelt skapades nuvarande rum genom att sakristian bakom altaret byggdes om till nytt kor. Ny sakris- tia fick därför uppföras på norra sidan.

Kyrkan som ligger i Mörbylånga omges av kyrkskola, församlingshem och f.d. prästgård. Kring milleniumskiftet 2000 samarbetade arkitekten Jerk Alton och Mörbylångakonstnären Sven Bertil Svensson fram nuvarande moderna kyrkorum.

Läs mer om Mörbylånga kyrka och ladda ner dess kyrkofolder här.
Read about the church of Mörbylånga in English here.

Mörbylånga församlingshem

Foto: Marie Hedström

Bredvid kyrkan ligger Mörbylånga församlingshem. Det har du möjlighet att boka till såväl dop, bröllop och begravning som födelsedagskalas och privata tillställningar.