Lyssna

Det är allhelgonatider - minnesgudstjänster

Allhelgona är den helg på året då vi tillsammans med människor i Sverige och världen uppmärksammar och minns dem som lämnat det här livet. En helg då vi påminner oss om att döden finns, och drabbar oss alla.

Under allhelgonahelgen firas det minnesgudstjänster i samtliga kyrkor i pastoratet. Vi samlas, minns och hedrar de som har gått bort under det senaste året. Flera av våra kyrkor har även öppet för att ge möjlighet till ett besök i tysthet. Inom kort kommer du kunna se samtliga församlingars minnesgudstjänster under allhelgona 2022 här nedan och i vårt kalendarium.

Flera av våra kyrkor är öppna under denna helg. Välkommen in för att be en bön, tända ett ljus eller bara för att få en stunds lugn och ro.

Minnesgudstjänster och öppna kyrkor under Allhelgona

Du hittar information om samtliga församlingars minnesgudstjänster under allhelgona här eller i kalendariet.

Allhelgonahelgen

Allhelgona är den tid på året då vi tillsammans med människor i Sverige och världen uppmärksammar och minns dem som har lämnat det här livet. Det är en helg då vi påminner oss om att döden finns, och drabbar oss alla. I kyrkan påminns vi också om att det finns hopp om ett liv efter döden.

Vad är skillnaden mellan allhelgona och halloween?

Både allhelgonahelgen och halloween uppmärksammar de döda, men det görs på väldigt olika sätt.

Stöd i sorgen

Det finns ett liv efter döden – också för dig som blir kvar. I kyrkan kan du dela sorgen med någon som lyssnar och förstår.