All möjlig julmat ligger upplagd på fat och på spisen.
Foto: Cecilie Larsson /Mostphotos/Ikon

Skapa julkänsla med oss och marknadsgänget

Hjälp till på Rivierans roligaste julbasar!

Ingen kan göra allt men alla kan göra något!

Julmarknaden – eller Basaren som den brukar kallas – är en mycket uppskattad tillställning för framförallt svenskar, skandinaver och fransmän på Rivieran. Den brukar gå av stapeln precis innan vi går in i advent, som en härlig försmak på julen.

År 2021 öppnas portarna lördagen den 20 november.  Den svenske ambassadören till Frankrike, Håkan Åkesson, är då på plats som invigningstalare. Efter julbasaren 2019 som ösregnade bort och 2020 som ställdes in på grund av Corona känns det som en härlig nystart.

För att arrangera en större marknad i en liten församling som vår, krävs en väloljad organisation, frivilliga krafter och gott humör. En grupp erfarna basarproffs är därför huvudansvariga för olika delar av innehållet och de är redan i full gång med planeringen. Men, det behövs fler krafter, nya och gamla, både innan, efter och under marknadsdagarna.

Vad kan du hjälpa till med?

Dagarna innan marknaden behövs personer som till exempel kan bygga upp enkla tak och tält och vi behöver andra som vill dekorera alltsammans på ett juligt sätt. Mat ska lagas, bröd bakas och glögg ska blandas och smakas av i god tid efter konstens alla regler.  Vinster till lotterierna vill vi också ha in och saker som ska säljas behöver transporteras, sorteras och prissättas.

Under marknadsdagarna måste det finnas personer på plats som kan sälja saker i vår populära Brocante. Här är det bra om man kan lite franska, men det är inget krav. Baren behöver folk och till serveringen välkomnas särskilt några snabbfotade personer.

När portarna stängs framåt kvällen på marknadsdagarna behöver vi så klart även ett gäng som kan plocka undan, diska och städa. Diskokungar och -drottningar med mycket eller lite sväng - alla är välkomna!

Det är väldigt roligt att jobba tillsammans med andra i ett så tydligt avgränsat projekt som en julmarknad, och alla kan verkligen bidra med något. Tveka därför inte att anmäla ditt intresse HÄR. Du kan så klart även nice@svenskakyrkan.se

Alla intäkter går till kyrkans lokala verksamhet södra Frankrike och Monaco, inklusive driften av Villa Ingeborg.

Vi behöver dig!