Stort TACK.......

Församlingsbrev 20 november 2020

Stort TACK…….

…till alla er som gjorde vår första digitala kyrkostämma till en lyckad upplevelse.

Jag vill på detta sätt säga att jag är full av beundran för att så många hörsammade kyrkorådets kallelse att försöka hålla en riktig och korrekt kyrkostämma på nätet via Zoom. Lite orolig var jag innan mötet!

Kyrkorådet och Eva Adler fick en genomgång av tekniken på ca 1,5 timma under torsdagen före stämman. Vi upplevde då att tekniken är förträfflig för att hålla en stämma - inklusive förhållandet att det går att hålla sluten omröstning - med det hindret att om man sitter flera vid en dator/surfplatta/mobil så räknas endast en röst. På söndagen var det många som gick in i mötet i god tid, då hade man 1,5 timma på sig att lära sig tekniken.

Protokollet från kyrkostämman är klart och du finner det HÄR.

Med 75 personer närvarande på datorer och surfplattor så är det ett klart överlägset sätt att hålla en stämma. Alla medlemmar har möjlighet att deltaga, inte bara de som befinner sig i Frankrike. För framtiden kan jag tänka mig att man kan kombinera så att vi har en fysisk stämma på Villa Ingeborg samtidigt som de som inte har möjlighet närvara kan deltaga på Zoom, tekniken finns på Villa Ingeborg numera.

Jag vill också tacka alla som via mail, samtal och SMS hört av sig efter kyrkostämman och som i mycket vänliga ordalag givit dem som ledde stämman beröm för tålamod under mötet, det värmer! Det var stundtals prövande. Eva har av kyrkorådet tackats med en amaryllis, välförtjänt.

Med de beslut som fattades vid årets stämma kan man säga att förra årets val till kyrkorådet har bekräftat vad stämman önskade då, nämligen att församlingen ska gå mot ett öppnare klimat och mindre av sekteristisk verksamhet. Vi ska värna den diakonala tanken att vår församling är till för alla, hos oss gäller det alla svenskar i södra Frankrike.

När det nya kyrkorådet samlas för möte den 3 december, så är det min övertygelse att vi kommer att enas kring tanken att församlingen och Rivieraklubben har ett uppdrag att se till att vi har institutioner här nere som kan tillgodose alla våra medlemmars behov av stöd och trygghet plus att man kan ha trevligt tillsammans på olika sätt. Jag är övertygad om att ett gott samarbete med Rivieraklubben kan ge oss ett ökat antal medlemmar.

Jag försäkrar att vårt arbete ska ske i öppenhet och jag ska anstränga mig att skriva till församlingen efter varje kyrkoråd så att alla kan känna sig delaktiga i vad som sker.

Slutligen, vi måste komma till en situation där vi alla med stolthet kan säga att Villa Ingeborg är svenskarnas hus på Rivieran, i enlighet med Ingeborg Stilles sista vilja.

La Napoule den 20 november 2020

Katja Elväng