Medlemskap

Alla som döps blir medlemmar/kyrkotillhöriga i Svenska kyrkan. Det går också bra att ansöka om medlemskap hos den församling där man bor. Det gäller både om du vill bli medlem för första gången eller om du tidigare varit medlem och vill bli det igen.

Som medlem i Svenska kyrkan kan du ta del av det kyrkan erbjuder. Du får hjälp att finna en tro och växa som kristen. Du får delta i kyrkans kamp för kärlek, människovärde och livskvalitet.

Du kan använda inträdesblanketten som finns för nedladdning längst ner på sidan. Fyll i din anmälan om inträde i Svenska kyrkan och skicka sedan blanketten till Södermöre pastorat, Prästvägen 1, 388 32 Ljungbyholm. Du kan även formulera dig fritt i ett vanligt brev. Församlingen tar sedan kontakt med dig.

Det går också bra att besöka vår expedition för att ansöka om att bli medlem i Svenska kyrkan. Be då att få tala med en präst.

Mer information om medlemskapet hittar du på Svenska kyrkans webbplats.