Ett par gifter sig utomhus
Foto: Magnus Aronson

Vigsel

Vigsel kan ske i någon av våra vackra kyrkor eller på annan plats man kommit överens om.

För att boka vigsel kontaktas expeditionen i Skinnskatteberg för att boka tid och lokal ni önskar. Minst en av de två som ska vigas måste vara medlem i svenska kyrkan för att vigseln ska kunna ske i kyrkan.

Prästen kontaktar paret i god tid innan vigseln.
Vigselakten utformas sedan i samråd med musiker, präst och det par som ska vigas.
Det går bra att hyra våra församlingshem för en eventuell bröllopsfest efteråt. Detta bokas om så önskas, i samband med vigselbokningen på expeditionen.

Att gifta sig i svenska kyrkan är kostnadsfritt. Men om man vill ha extra musik vid bröllopet får man bekosta det själv. Kom ihåg att det måste finnas en giltig hindersprövning innan vigsel sker.

Läs gärna mer om att gifta sig i länkarna nedan.