Lekkyrka

Här kan du läsa mer om vad lekkyrkan är och se bilder från invigningen. 5 februari 2023 var det invigning av lekkyrkan i Landsjökyrkan. Gospel Magic med Mr. Goran. Käpphästtest. Ljusdekoration. Prova prästens kläder.

Bakgrund: Under pandemin beslutades det att kororgeln i Skärstad skulle flyttas. Det blev starten för lekkyrkan i Landsjökyrkan. Diakoniassistent Lena Sörenssen har med kollegor tagit fram prästens kläder(mässhakar och stolor) i juniorstorlek. Det finns också fina kläder för bröllop. Docka och skål för dop. Processionskors och kyrkbokhylla. Allt som saknas är prylar till kyrkfikat.

Vad och varför en lekkyrka? Det finns många frågor man kan ställa sig som barn. Hur går egentligen ett dop till? Hur känns det att gifta sig? Vad är det för kläder prästen har på sig varje söndag? Detta är bara några frågor som barn kan ställa sig kring kyrkans cermonier och gudstjänster. Tanken med lekkyrkan är att barnen där genom leken får ett sätt att förstå, uppleva och bearbeta sina egna upplevelser av t.ex. glädjen vid ett bröllop och dop eller sorgen vid en begravning.

Här finns också en längre text om vad lekkyrka är och dess bakgrund. Den publicerades första gången i Skärstad-Ölmstads kyrkoblad 2023-2.