Kyrkklassikern

Biskop Fredrik utmanar oss att göra kyrkklassikern på ett år.

En kvinna läser ur Bibeln.

Gudstjänstskola för vuxna!

Lillkyrkan, Skärstad kyrka. Den består av 9 klipp. Del 1 Intro av gudstjänsten och förklaringar av mässans olika delar. Del 2 Bön och predikan. Del 3 Nattvarden. Del 4 Gudstjänstens färger och dess betydelse. Plus om stolan. Del 5 Kyrie och gloria. Del 6 Välsignelsen. Del 7 Gudstjänsten psalmer o musik. Del 8 Dopet. Del 9 Kyrkogården, begravningsverksamheten och året på kyrkogården.

Bön

En av delarna i kyrkans klassiker är bönen. Här följer några filmklipp om olika sätt att be. Våra präster Kjell och Karin berättar. Kantor Kristin presenterar också bönestenarna som används ibland i våra gudstjänster. Det finns också lite om bönen i gudstjänstskolan.

Vad är en klassiker? En svensk klassiker inom sportvärlden betyder att man inom 12 månader genomför 4 tävlingar: Vansbrosimmet, Lidingöloppet, Vätternrundan och Vasaloppet. Inom litteraturen är en klassiker ett verk som tilltalar människor i alla tider och har hög kvalité.

Vad är en kyrkklassiker? Den består också av 4 grenar; Man deltar i gudstjänstlivet. Läser/lyssnar till några av de klassiska bibeltexterna. Tar sig tid för bön och tänder ljus för någon som har det jobbigt. Delmålen kan kryssas i en folder som kan hämtas från kyrkorna eller från den här sidan: www.svenskakyrkan.se/kyrkklassikern. Alla som gör Kyrkklassikern får om man vill ett diplom signerat av biskopen.

Man kan då kontakta församlingen; skarstad-olmstads.forsamling@svenskakyrkan.se Mer info kommer också på hemsidan. Bl.a. kommer bibelstudium från biskop Fredrik presenteras på sidan. Viktigt att poängtera att utmaningen i sig inte är det centrala utan hjälpa den som vill upptäcka mer av kyrkans liv och fördjupa tron. Begreppet Kyrkklassiker lanserades våren 2022 av Jonas Eek på Kyrkans tidning.

Vem är det till för?

Fredrik Modeus. Foto av Charlotte Granrot

-          Passar för dig som går in i ett nytt uppdrag som ex. är ny konfirmand/förtroendevald/dopfadder och vill fördjupa dig i vad kyrkan tror på.

-          Passar för dig som är nyfiken på vad kristen tro är och vad kyrkan firar en helt vanlig söndag eller för dig som varit med länge och behöver en nytändning.

-          Oavsett vilket – Kyrkans klassiker är något för dig!

Tillsammans. Många tycker att lagidrotter gör motionen roligare. Likadant är det med kristen tro, praktisera den gärna tillsammans med andra!

Folder - Kyrkklassiker för nerladdning och utskrift

Ps. Titta gärna på Gudstjänstskolan för vuxna som publicerats under sedan våren 2022. Karin Hagberg presenterar gudstjänstens olika delar på ett pedaogogiskt sätt. Ds