Kyrka i hemmet

En sida som är tänkt att vara till stöd för familjen när man av olika anledningar inte har möjlighet att komma på gudstjänsten eller veckogruppen i kyrkan.

Bibelläsningsplan fastan-påsken 2023 från Barnens Bästa Bibel

Läsa:

Ny Barnbibel

Barnens Bästa bibel

Det är snart 30 år sedan det senast gavs ut en barnbibel på svenska. Biskop Sören Dalevi och tecknaren Marcus-Gunnar Pettersson som tillsammans tolkat skapat Barnens Bästa bibel.

Boken är lämplig för yngre barn. Skärstad-Ölmstad församling kommer från i år att dela ut den som barnbibel för barn som fyller 5 år under året.

Återupptäck en klassiker

Många är de som läst CS Lewis klassiker Narnia genom åren. Det var uppstarten för det vi skulle komma att kalla för Fantasy. Man kan läsa boken, eller filmerna, för den goda sagans skull men den har också många paralleller till en kristen föreställningsvärld. Narnia har något att ge för alla åldrar men framförallt ”läsluståldern” 8-13 år, vilket också är åldrarna på de 4 syskon som böckerna handlar om.

Den nya boken ”Barnens Bästa bibel” som beskrivits ovan finns det också moderna psalmer som man kan lyssna till hemma. Tryck på länken.

Se:

Här följer några länkar som främst är lämpliga för yngre barn om bl.a. påsken och julen.

Här är filmen om påsken.

Här är filmen om julen.

För lite äldre barn-ungdomar finns det en bra film om Jesus liv och hans lärjungar som heter ”The Chosen” och kan laddas ner som app.

Spela:

Det finns en bra app att ladda ner som heter”Barnbibel” för yngre barn.

För lite äldre barn-ungdom finns appen ”Stjärnans väg” som också rekommenderas. Den sista passar också vuxna som vill testa sina kristendomskunskaper.