SKUT-resa till Danmark

Följ med till Danmark på en spännande resa i utlandskyrkans tecken. Vi kommer att besöka SKUT-kyrkan i Köpenhamn och f.d. SKUT-kyrkan i Skagen. Datum för resan är 30 augusti till 1 september.

Fredag 30 augusti
Tidig avfärd från Falköping. Vi åker med Vårgårdabuss/Resemakar´n. Plats och exakt tid meddelas senare till de anmälda. Resenärer kan parkera sina bilar på SJ:s långtidsparkering (10 dygnsparkering).
Påstigning utefter vägen till Göteborg i Herrljunga, Vårgårda och Alingsås (Ev. några andra alternativ är möjliga, när vi vet var alla anmälda bor)
Vi ska med Stena Lines färja till Fredrikshavn kl. 9.00. Vi äter en gemensam brunch ombord och får tillfälle till en deltagarpresentation.
När vi kört iland åker vi direkt till Sjömanskyrkan i Skagen. Visning av kyrkan och lokalerna samt information om verksamheten. Eftermiddagsfika med fralla eller annat.
Efter c:a 3 tim börjar vi vår resa till Årslev kro väster om Århus, där vi ska äta en god middag, få tid att umgås, dela SKUT-information och övernatta. Under bussresan ska vi ha tid för SKUT-info, frågesport eller annat roligt!

Lördag 31 augusti
Frukost=morgenmad! Vidare mot den lilla staden Jelling, Kongernes Jelling. Resan tar c:a 1 timme. Flera sevärdheter finns i den lilla orten som intar en viktig plats i Danmarks historia. De första kristna, danska vikingakungarna härskade här redan på 900-talet; Gorm den gamle och hans son Harald Gormson, mer känd som Harald Blåtand. Berömda runstenar och två stora gravhögar finns på kyrkogården och kyrkan är från tidig medeltid.
Vikingacentret är ett modernt museum och mycket mer. Det är en del av världskulturarvet. Fri entré.
Vi äter lunch (= frokost) på en kro i närheten. Ingår inte i resans pris. Möjlighet att välja annan enklare måltid finns.
Eventuellt blir det ytterligare tid på vikingacentret, innan vi sätter oss på bussen och åker mot vår övernattning på Själland, Thon Partner Hotel i Sorö. Bussfika vid någon av Bältbroarna. Middag på hotellet.

Söndag 1 september
Frukost. Avfärd mot Svenska kyrkan i Köpenhamn, där vi deltar i gudstjänsten. Förstärkt kyrkkaffe är beställt och därefter visning av kyrka och övriga lokaler och vi får höra om verksamheten.
Hem via Öresundsbron. Måltid på matställe i Sverige utmed vägen hem.

Pris för resan för SKUT-ombud 4.250:-
Pris för övriga deltagare 4.750:-
Enkelrumstillägg 1.595:-
Glöm ej att undersöka om du kan få bidrag från din församling.

Anmälan görs senast den 7 maj till
Britt Friman på tel. 073-58 92 643, britt.friman@gmail.com eller
Börje Johnsson på tel. 0730-21 47 74, borje.floby@gmail.com
Ange namn, adress, tel.nr, ev. e-postadress, behov av specialkost, ev. enkelrum samt rumskamrat om du bor i delat dubbelrum med. Ange också om du är SKUT-ombud för din församling/ditt pastorat.
Den 2 maj ska även anmälningsavgiften på 1.000 kr vara inbetald till SKUT-rådets konto: bankgiro nr 5024-3401 eller via Swish till nr 123 637 81 45.
Resterande del av resans pris betalas senast den 17 juni via faktura utsänd från Resemakar'n.
Först till kvarn gäller. Vi disponerar 18 dubbelrum och 4 enkelrum på hotellen. Sammanlagt 40 bäddar.

HJÄRTLIGT VÄLKOMMEN MED PÅ RESAN !
SKUT-rådet i Skara stift
Resekommittén