Foto: Johannes Frandsen/IKON

Präst- och diakonkurs om skapelse och spiritualitet

På präst- och diakonkursen i augusti är rubriken "Jorden vi ärvde -om skapelse och spiritualitet". Bland annat blir det en pilgrimsvandring.

2023 är det dags för profilkurser. Du som är präst eller diakon kallas av biskop Åke till att delta i någon av kurserna.

Rabbi Yonatan Neril, rabbin i Jerusalem, interreligiös miljörättskämpe, och skribenten bakom bland annat ”Eco Bible” talar om ”Skapelse och spiritualitet”.

Lovisa Mienna Sjöberg gästar för att tala om samisk andlighet. Hon är same, teol doktor, arbetar vid samiska högskolan i Kautokeino, Norge och är engagerad i ”TeologenesKlimaAksjon”, ett upprop bland norska teologer för snabba och omfattande klimatinsatser.
Fredrik Ivarsson/Annika Spalde medverkar med punkten ”Om alla levande varelser och spiritualitet”. Fredrik Ivarsson är kyrkoherde i Varberg och aktiv i miljöarbete, Annika Spalde är diakon och fredsaktivist. Tillsammans har de skrivit boken ”Med alla levande varelser: hopp och motstånd i klimatkrisens skugga”.
Vi provar också på pilgrimsvandring på tisdageftermiddagen, under ledning av Mikael Kjell, som är präst i Sävare församling, pilgrimsvandrare och -ledare.

För vem?

Kursen är för dig som är präst eller diakon i Skara stift.

Tid och plats

29-30 aug usti, Flämslätt

Kostnad

Precis som alla tema- och profilkurser är detta en tvådagarskurs med övernattning, eftersom det är värdefullt med de samtal och möten som uppstår under processen. Det finns olika logialternativ till olika pris.
Deltagaravgift för kursen är 800 kronor per person. Logi tillkommer enligt följande:
Logi i enkelrum hotell med dusch & wc 2650 kr
Dubbelrum med dusch och wc 2255 kr
Enkelrum med handfat 2255 kr
Enkelrum vandarhem 2010 kr

Anmäl dig här

Med reservation för ändringar i innehållet.