Foto: Carla Karlsson

2020: Biskopen skriver brev om Ordet

För sjätte året i rad ger biskop Åke Bonnier ut ett brev till församlingarna i Skara stift. Denna gång handlar det om Ordet, det vill säga Bibeln.

– Jag hoppas att 2020 ska vara ett år där vi kan samlas om Bibeln och lyfta fram vad den betyder, inte bara för kyrkan utan också för kultur och samhälle, skriver biskopen.

För hans egen del var de första kontakterna med bibelläsningen inte så upplyftande.

– Att läsa bibeln var urtråkigt, konstaterar han om lektionerna i religionskunskap i sjunde klass.

Men så hamnade han på konfirmationsläger, och undan för undan växte insikten att det inte var så dumt att läsa Bibeln. Efter lägret fortsatte han därför på egen hand och smygläste hemma. Det skedde i en i lite obefogad oro över att hans icketroende föräldrar skulle komma på honom.

Sedan dess har Bibeln blivit en följeslagare i Åke Bonniers liv, och numera är han inte bara biskop utan också ordförande i Svenska bibelsällskapet.

Biskopen har gjort det till tradition att varje år ge ut ett brev till församlingarna. Liksom tidigare finns årets brev på tre språk. Utöver svenska är det tillgängligt på finska och engelska.

Vill du läsa hela brevet går det bra att ladda ner det som pdf-dokument här nedan. Vill du hellre ha den tryckta versionen kan du kontakta din församling.

Inte bara i begynnelsen
Not just in the beginning
Ei vain aikojen alussa