Karneval 2020

Söndagen den 23 februari blir det återigen karnevalsyra i församlingen!

Söndagen den 23 februari
Festligheterna startar kl 12.30 utanför Ica Skanör
Där blir det överraskningar för alla åldrar.

Kl. 12.45 avgår karnevalståget, som leds i härliga sambatakter. I Karnevalståget kommer bl.a. alla som deltar i våra grupper och verksamheter, små som stora att vara utklädda och tillsammans med oss andra ska vi gå och dansa uppför hela gatan fram till Skanörs kyrka.

Väl framme i kyrkan firar vi kl. 13.00 en Karnevalsmässa. Körerna Starsingers och projektgospelkören medverkar. Efter gudstjänsten fortsätter festligheterna ute på Rådhustorget i Skanörs där det bjuds på goda fastlagsbullar, varm mat direkt från grillen och mer härlig musik. Med ute på torget kommer Anna Persson och hästen Bedina vara för dem som vill ta en ridtur runt torget.

Alla är välkomna att vara med och delta i karnevalsyran! Kom gärna utklädd!
Kom med du också och låt oss göra denna dag till en folkfest i Skanör-Falsterbo!

Därför har vi en karneval
Genom att ställa till med fest vill vi uppmärksamma att vi snart går in i den del av kyrkoåret som kallas fastan. Bön och fasta har funnits i alla tider. Kristendomens syn på fastan har sitt ursprung i att Jesus själv fastade i öknen under 40 dagar. Därför inleds fastan i Svenska kyrkan på Askonsdagen, i år den 6 mars, och varar också i 40 dagar fram till Påskdagen.

Fastan är en tid för eftertanke och stillhet. En tid då vi kan värna om våra medmänniskor men också om oss själva. En tid då kärleken och omsorgen om varandra får stå i centrum. Kan jag avstå från något till förmån för min nästa?

Det kan vara så enkelt som att ge av sin tid till någon. I samband med fastan startar Svenska kyrkan också sin fasteinsamling.

Två majskolvar mot blå himmel

Livräddare i fält

Mat är en mänsklig rättighet, ändå går miljoner människor på jorden hungriga. Det är en fråga om fördelning – vi delar inte lika på resurserna.