Foto: Camilla Boström

2019 års konstnärer och kyrkor

Sjätte sinnet 2019 bjuder på 6 olika konstnärer i 6 kyrkor.

Anna Sjons Nilsson, Vika kyrka

Anna Sjöns är en gränsöverskridande textilkonstnär verksam i Falun. Arbetar med installationer och gestalter i återbruksmaterial.

Jonathan Josefsson, Stjärnsunds kyrka

Graffitimålaren som via konsthögskolestudier tagit sig in i det offentliga rummet. Förutom måleri arbetar han med ett textilt uttryck.

Knutte Wester, Norbergs kyrka

Hans konstnärskap präglas av stark empati. I mötet med utsatta barn blir hans verk till i skulptur, foto och film.

Helene Schmitz, Västerfärnebo kyrka

Uppmärksammad fotograf som skildrar mötet mellan människa och naturkrafter. I poetiska men också skrämmande kompositioner visar hon naturen som både vacker och skoningslös.

Maria Andersson, Sura kyrka i Surahammar

Är verksam i Berlin och utforskar linets alla möjligheter i stora organiska skulpturer och vävar, bland annat Ikat-teknik.

Sonja Larsson, St Lars kyrka i Hallstahammar

Har utvecklat unikt egna metoder för sitt tidskrävande skiktmåleri i olja på duk eller akrylglas. Hon visar en abstrakt poetisk formvärld.