Konfirmation

När man går i 8:an, född 2009 är det dags att vara konfirmand i Sätila och Hyssna församlingar.

Nu startar vi två olika konfirmandgrupper. Båda börjar i oktober hösten 2023.

Läger och några samlingar har grupperna tillsammans.
Första lägret blir fredag-lördag 20-21 oktober.
Andra lägret fredag-söndag 26-28 april.

En vintergrupp som träffas ca 1 gång i veckan direkt efter skolan under hösten 2023 och våren 2024. Start torsdagen den 12 oktober. Konfirmation 4-5  maj 2024.

Den andra gruppen kallar vi sommargrupp. Denna grupp har några träffar under hösten och våren. Därefter är det 3 intensiva veckor i början av sommaren. Start tisdagen den 10 oktober. Konfirmation 6-7 juli 2024.

Om någon går på gymnasiet nu eller är äldre och inte är konfirmerad ännu men har funderingar på det, tveka då inte på att höra av dig. Det finns flera olika alternativ till att bli konfirmerad som vuxen.

“Vad gör man egentligen på en konfasamling?”
Vi träffas i församlingshemmet i Sätila. Församlingen bjuder på fika. Ofta leker vi någon lek tillsammans. Varje gång vi träffas tar vi tid att prata om det viktigaste i livet.

“Varför ska jag gå på konfa?”
Många är döpta som barn, och blev en del av kyrkan då. Nu har du en möjlighet att själv ta reda på vad tron på Gud handlar om, vem Jesus är, hur man gör när man ber, och massa andra spännande saker om både livet och döden och allting däremellan. Konfirmandtiden avslutas med en konfirmationsgudstjänst där du, tillsammans med dina kompisar bli bekräftade i ditt dop.

“Kan jag gå på konfa om jag inte är döpt?”
Ja! Alla är välkomna att vara med på våra samlingar. Om du vill konfirmeras men inte är döpt så ordnar vi med dop för dig under konfatiden. När man döps som tonåring eller vuxen så kan dopet ske i en sjö eller inne i kyrkan under en gudstjänst.

“Vad händer på lägren egentligen?”
På läger hinner vi hitta på massa kul, lekar, bad, andakter och bön. Där får vi också en chans att upptäcka mer av vad tron handlar om och lära känna varandra bättre. Ofta är det just lägren som tidigare konfirmander kommer ihåg särskilt som en rolig och betydelsefull grej.

“Vem kan jag fråga om jag vill veta mer?”
Lena Hugosson och Gunilla Dotevall svarar gärna på alla frågor.
Anmälan till höstens konfirmandgrupper senast 27 september Gunillla Dotevall.