En bebis i dopklänning och hårband hålls i en mans armar.
Foto: Johannes Frandsen, Ikon

Dop

Vad är dopet för något? Dopet är en gåva från Gud, gratis och utan krav.I kyrkan kallar vi det för ett sakrament, en helig handling, där vi tror att Gud finns och verkar. Dopet är en gåva som ges en gång till varje människa och gäller för hela livet, Gud tar inte bort sina löften.

I dopet får vi del av det härliga som Jesus gjort för oss.  Det finns ingen åldersgräns för dop, så välkommen! Dopet är en väg in till din församling, till Svenska kyrkan och hela den världsvida kristna kyrkan.

Det är ett tillfälle för dig som väljer att döpa ditt barn att tacka för den gåvan och be Gud om hjälp med det liv ni fått ansvar för. Eller ett tillfälle för dig som är vuxen dopkandidat att tacka för det liv du har och den tillhörighet du får. Dopet är fest och glädje! I gudstjänsten läser vi Jesu ord “Jag är med er alla dagar till tidens slut”.

Alla får döpas - åldern spelar ingen roll
Barn, unga och vuxna är alla lika välkomna att döpas.
När det gäller barn behöver vårdnadshavarna godkänna att barnet döps. Ett barn som har fyllt tolv år måste också själv vilja bli döpt.
Föräldrar som inte är döpta, överväger ibland att döpas för egen del i samband med att deras barn döps, det går jättebra och går antingen att göra i samma gudstjänst eller vid ett eget tillfälle.

Den som döps blir medlem
Formellt innebär dopet att man blir medlem i Svenska kyrkan och del av den världsvida kyrkan, som består av alla kristna genom alla tider.

Fadder - ett stöd
I samband med dopet är det vanligt att den som döps får en eller flera faddrar. Som fadder åtar du dig att finnas där för den döpte som förebild, stöd och hjälp i barnets kristna fostran. Be gärna för och med ditt dopbarn. För att bli fadder måste du själv vara döpt.

Dopsamtal
Innan dopet träffas familjen/dopkandidaten och prästen för att prata om dopet och för att tillsammans planera er/din stora dag. Har du funderingar på att bli döpt som vuxen kan du prata med någon av församlingens präster.

Dopdag
Eftersom ett dop är en glädje för alla i församlingen har vi helst dopet i någon av söndagens ordinarie gudstjänster.
Varje söndag kl 13 erbjuder vi även dopgudstjänst i Sätila kyrka, Ubbhults kapell, Hyssna kyrka och Hyssna gamla kyrka (sommartid).
Dopgudstjänsten är gratis.

Dopklänning/dopkåpa
Församlingen kan låna ut dopklänning för barn eller dopkåpa till vuxen.

Kontakt
Kontakta någon av våra präster, Andreas Patriksson i Sätila/ubbhult eller Johan Danz i Hyssna, om du vill veta mer eller boka dop.

Dopkalas
Välkommen att ha dopkalas i Sätila eller Hyssnas församlingshem, eller i Ubbhults kapells församlingssal. Det är gratis om du haft dopet i församlingen.
Kontakta Kerstin Karlsson i Sätila, Gunilla Andersson  i Hyssna eller Martin Mattsson i Ubbhult.

Om dopet

Läs mer på Svenska kyrkans gemensamma sidor