För dig som har kyrkogårdsärenden

När du har frågor som rör pastoratets kyrkogårdar och gravar, till exempel gravskötsel eller gravrättsinnehavare. Här kan du också läsa om miljöarbetet på kyrkogården och få tips till din egen trädgård. Nu är bevattningen till södra kyrkogården lagad. Vi som arbetar på Södra kyrkogården vill tacka alla besökare för erat tålamod och trevligt bemötande. Vi önskar er en trevlig sommar.

Hjälp med gravskötsel

Önskar du få hjälp att sköta en grav eller hjälp med att tända ett ljus på graven?Här på sidan finns information om hur du går till väga. Kyrkogårdsförvaltningen erbjuder även att sätta ut en bukett med säsongens blommor på graven, kanske vid en särskild årsdag som är betydelsefull?

Kyrkogårdar

Behöver du hjälp att sköta om din grav? Även om viljan är stor har vi inte alltid möjlighet att besöka anhörigas gravplatser. Därför har vi ett brett gravskötselutbud. Ring till pastorsexpeditionen för att veta mera, telefon 026-25 30 53. Information kring gravstenar som läggs ned av säkerhetsskäl kan du läsa om längst ned på sidan.

Gravskick och gravsättning

olika typer av gravplatser i Sandvikens pastorat

Lummig grönska på Naturkyrkogården i Sandvikens pastorat.

Så här jobbar vi miljömedvetet på kyrkogårdarna...

med tips som kanske ger inspiration för en mer biologisk mångfaldig trädgård hemma hos dig?

Liggande gravsten på kyrkogård.

Gravstenar läggs ned av säkerhetsskäl

Omsorgen om säkerheten för besökare på kyrkogården liksom kyrkogårdsarbetarnas arbetsmiljö är av största vikt.

Kyrko- och begravningsavgift

Alla medlemmar i Svenska kyrkan betalar kyrkoavgift. I denna ingår begravningsavgiften som alla personer som är folkbokförda i Sverige betalar. Avgiftens storlek beror på vilken inkomst man har.