Foto: Kristin Lidell

Välmatat program på årets digitala bokmässa

Bokmässan i Göteborg blir i år en litterär digital festival. Svenska kyrkan gör en fullmatad satsning med författarsamtal och andra aktiviteter under det etablerade namnet Se människan.

Formerna blir annorlunda men innehållet är detsamma på Svenska kyrkans scen – samtal om litteratur och livsfrågor med aktuella författare. Scenen flyttar i år till Gamla stans bokhandel i Stockholm och till domkyrkorna i Göteborg och Uppsala, där några av samtalen är förinspelade. Sändningarna hålls ihop av programvärdar på plats.

Klas Östergren, Agneta Pleijel, Annika Norlin och Peter Englund är några av de närmare 60 författare som möter på Se människan-scenen. Där finns också några av de mest uppmärksammade namnen från årets Sommar i P1, Betlehem Isaak, Karin Smirnoff, Patrik Lundberg och Martin Hägglund. Gäst på scenen är också förbundskaptenen för herrlandslaget i fotboll, Janne Andersson, aktuell med boken ”Att bygga ett lag”.

Ett särskilt fokus riktas under dagarna på Svenska kyrkans bidrag till det svenska kulturlivet. Varje år tar hundratusentals svenskar på något sätt del av Svenska kyrkans kulturutbud. Men går det att faktiskt värdera Svenska kyrkans bidrag till kulturen utifrån ett rent samhällsekonomiskt perspektiv? Kring den frågan resonerar kulturminister Amanda Lind tillsammans med ärkebiskop Antje Jackelén.

Ärkebiskopen medverkar som vanligt i flera programpunkter. Här finns ärkebiskopens hela program.

En nyhet på fjolårets bokmässa var montern ”Samtal fortsätter”, där åhörare kunde fortsätta att reflektera tillsammans efter några av scensamtalen.  Den möjligheten ges också i år, då montern är ersatt av Zoom-möten som följer på ett urval av författarsamtalen.

Varje mässdag inleds med en morgonmeditation ledd av Mark Levengood, inspelad i Uppsala domkyrka.

Söndagens traditionsenliga litterära gudstjänst spelas i år in i Hagakyrkan i Göteborg och är uppbyggd kring texter av poeten Kristina Lugn.

- För Se människan är det inget nytt att sända på nätet, vi har redan en stor publik där. Men i år blir det på ett nytt sätt och vi är glada att tekniken ger oss möjlighet att kunna sprida och få uppleva goda samtal, säger Mikael Ringlander som tillsammans med Annica Starfalk är ansvarig för Svenska kyrkans program på Bokmässan.

Här finns hela programmet för Se människan på Bokmässan.
Programmet kan följas på svenskakyrkan.se/bokmässan eller på bokmassan.se.

Bokmässan i digital form pågår 24–27 september. Se människans program pågår 25-27 september.