Boka dop

Vill du låta döpa ditt lilla barn? Är du ung eller vuxen och själv önskar bli döpt? Dopet är en fest då vi firar att den som döps blir en del i Guds stora familj.

Dopet kan ske antingen i en söndagsgudstjänst eller i en särskild dopgudstjänst. Vid dopsamtalet med prästen, en tid innan dopet, pratar ni bland annat om hur dopet går till och vilka psalmer som ska sjungas, om det ska vara faddrar och om någon vill läsa eller sjunga något.

Dopklänning och lokal för dopkalas finns att låna utan kostnad.

Välkommen att kontakta expeditionen för att boka plats och tid för dopet, eller någon av våra präster för mer information:

Elisabeth Roos, komminister: tel 0494-210 02, elisabeth.roos@svenskakyrkan.se

Helena Savén, komminster: tel 0494-210 03, helena.saven@svenskakyrkan.se

DOPET ÄR EN FEST I GUDS FAMILJ

Vill du låta döpa ditt lilla barn? Eller är du ung eller vuxen och vill bli döpt själv? Dopet är en fest då vi firar att den som döps blir en del i Guds stora familj. Den som döps blir samtidigt medlem i Svenska kyrkan. Svenska kyrkan döper både barn och vuxna Små barn, unga och vuxna är lika välkomna att döpas. Man behöver inte prestera något, tro på rätt sätt eller förstå allting. Tvärt om – dopet är en gåva som bara är att ta emot.

Mer om dopet