Gudstjänster och kalender

Här hittar du tider för gudstjänster och andra aktiviteter. Klicka på önskat datum i kalendern så hittar du tid och plats.

Därför firar vi gudstjänst

Att få mötas till söndagens gudstjänst är församlingens grundläggande uppgift. Här får vi be, lovsjunga, lyssna till Guds Ord och få ta emot nattvardens bröd och vin.
Gudstjänsten är ett tecken på gemenskap och har ett relationsperspektiv. Söndagens gudstjänsttimme är själva kärnan i församlingens liv och är öppen för alla, både troende och sökare. Under ett år görs drygt 20 miljoner gudstjänstbesök i hela Svenska kyrkan.

De första kristna firade gudstjänst i hemlighet i hemmen. Där träffades de en gång i veckan, på söndagen som är den dag då Jesus uppstod. Då berättade man om händelserna i Jesu liv och läste ur någon av apostlarnas brev. Man bad gemensamma böner och sjöng psalmer. Genom århundradena har naturligtvis gudstjänsten förändrats och utvecklats, men den ursprungliga ordningen finns kvar än idag.

Här firar vi gudstjänst

På söndagens förmiddag är det gudstjänst i någon av kyrkorna Hägerstad (gamla eller nya), Kättilstad, Oppeby och Tjärstad eller Den gode herdens kapell i Rimforsa församlingsgård.

Våra vanligaste gudstjänstformer är mässa (med nattvard) och gudstjänst (utan nattvard). Vi har också olika temagudstjänster för små och stora, minnesguds- tjänster etc. Musiken och sången har en viktig plats i gudstjänsten med hjälp av församlingens körer och andra musiker. Alla Svenska kyrkans gudstjänster är dessutom ekumeniska, dvs. alla är välkomna!