Foto: Johannes Frandsen/IKON

Begravning och gravar

När en familjemedlem, släkting eller vän dör är det viktigt att få ta ett sista farväl. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst då vi överlämnar den som dött till Gud.

Om du har frågor kring begravning och begravningsgudstjänsten är du välkommen att kontakta någon av våra präster.

Elisabeth Roos, komminister: tel 0494-210 02,elisabeth.roos@svenskakyrkan.se

Helena Savén, komminster: tel 0494-210 03, helena.saven@svenskakyrkan.se

Har du frågor om våra kyrkogårdar och gravplatser är du välkommen att kontakta:

Expeditionen eller Maria, Kyrkogårdskontakt tel: 0494 - 210 42, maria.berg2@svenskakyrkan.se

Det går också att låna bårtäcken om det önskas. Finns 2 olika varianter (se bilder nedan)

Begravningen är ett sätt att säga farväl

Du är välkommen med din sorg. I alla tider har kyrkan mött sörjande människor och har därför stor och lång erfarenhet av just det. Du erbjuds både ritualer som hjälper dig genom den akuta sorgen och möjlighet till olika typer av stödjande samtal.

Mer om begravning