Nye kyrkoherden välkomnas i Gudmundrå kyrka

Peter Forsberg är sedan i höstas kyrkoherde i Kramfors pastorat. På pingstdagen kommer han också att bli officiellt välkomnad till församlingarna. – Här känns det lite som att komma hem, säger han.

Peter Forsberg är 54 år, uppväxt på Alnö utanför Sundsvall och har tjänstgjort som präst i olika församlingar i Härnösands stift sedan 1997. I början av sin prästgärning arbetade han i Gudmundrå församling, trivdes mycket bra med det och uppskattar nu att vara tillbaka.

På söndag den 23 maj blir han officiellt mottagen på sitt nya uppdrag under gudstjänsten i Gudmundrå kyrkan. Mottagandet leds av biskop Eva Nordung Byström och även domprost Kent Nordin medverkar.

I Kramfors pastorat ingår församlingarna Gudmundrå, Nora-Skog, Nordingrå, Ullånger, Vibyggerå, Ytterlännäs, Torsåker, Dal, Styrnäs och Bjärtrå.

Då pandemin omöjliggör att församlingsborna kan bjudas in till kyrkan kan alla intresserade istället vara med på gudstjänsten hemifrån, via sändning på pastoratets facebooksida.

Kajsa Åslin

Pressekreterare

Peter Forsberg är sedan hösten 2020 kyrkoherde i Kramfors pastorat. Foto: Linus Ottosson Öppna högupplöst bild