Någon att prata med - samtal

Ibland är livet inte så lätt att leva. Det kan vara till stor hjälp att tala med någon utanför den närmaste bekantskapskretsen.

Det kan vara påfrestningar av olika slag som drabbar oss.
En skilsmässa, någon jag älskar dör, mitt barn mobbas eller jag blir arbetslös.
Eller en obegriplig ångest, olust, depression eller känsla av meningslöshet.
Vi kan också ställas inför livsval där det känns omöjligt att välja väg. Finns det verkligen en Gud som bryr sig?

När du behöver tala med någon är du välkommen att ta kontakt med någon av våra präster eller diakoner.

Vi har tystnadsplikt och samtalen är kostnadsfria.

Kyrkans SOS

Vill du prata med en medmänniska? Vi lyssnar på dig! Ring till SOS-telefonen 0771-800 650 varje dag, året om, eller skriv till SOS-brevlådan. För dig mellan 12 och 25 år finns även Nätvandrarchatten, två kvällar i veckan.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Att få dela sina tankar med någon kan göra skillnad. Jourhavande präst lyssnar, och det som sägs stannar mellan er. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

En lilafärgad klöverblomma med vit text: Sjukhuskyrkan.

Sjukhuskyrkan

Sjukhuskyrkan på Östra sjukhuset vill vara ett stöd för dig som är patient, närstående eller personal.

Två tjejer sitter och kramar om varandra.

Tips för dig i kris

När livet kraschar klarar du kanske inte längre att bära dina svårigheter och motgångar själv. Du måste ta hjälp. Samtidigt behöver du sträva efter att återfå din egen kraft för att gå vidare i livet. Här följer en lista med 14 tips.

Kyrkans familjerådgivning

är till för par och familjer som upplever relationsproblem av olika slag.

Finskspråkig telefonjour

Om du behöver samtala om din livssituation på finska erbjuder Svenska kyrkan dig finskspråkig själavård via telefon, Palveleva puhelin.