Inför begravningen

Sorgesamtal

Inför begravning kontaktar prästen er och bestämmer tid för ett samtal. Här får ni möjlighet att berätta om personen som gått bort. Ni får också prata om era önskemål kring begravningsgudstjänsten och ställa frågor om det är något ni undrar över.

Själaringning

Tisdagar klockan 11.00 i Partille och Sävedalens kyrkor.
Kyrkans klockar ringer till minne av de församlingsmedlemmar som avlidit.
Kyrkan är öppen för den som vill tända ett ljus, sitta ner en stund och lyssna till klockringningen.

Musik i begravningsgudstjänsten

Organisten spelar in- och utgångsmusik på orgel eller piano. Samråd gärna med begravningsbyrån eller kyrkomusikern innan ni väljer. Ni kan också be musikern lämna förslag utifrån någon särskild artist eller musikstil ni önskar.
I begravningsgudstjänsten ingår två-tre psalmer. Dessa väljer ni tillsammans med prästen.

Några förslag från psalmboken:
Psalm 172 - De skall gå till den heliga staden
Psalm 190 - Bred dina vida vingar
Psalm 201 vers 4-5 - En vänlig grönskas rika dräkt
Psalm 231 - Oändlig nåd
Psalm 249 - Blott en dag
Psalm 256 - Var inte rädd
Psalm 261 - Tack, min Gud
Psalm 285 - Det finns djup i Herrens godhet
Psalm 297 - Härlig är jorden
Psalm 769 - Gud, i dina händer
Psalm 798 - Som liljan på sin äng
Psalm 953 - Inte en sparv (Från boken Psalmer i 2000-talet)

Önskar ni hjälp med att engagera sångsolister eller instrumentalister kan begravningsbyrån eller kyrkomusikern oftast hjälpa till med förslag.
Mer om hjälp att välja musik

När någon dör

Hur gör man med begravningen? Vad kan jag göra själv? Vad ingår i begravningsavgiften?