Som medlem i Östra Ryds församling

Ett axplock ur församlingens verksamhet

Östra Ryds församling är en församling som vill bygga relationer. Församlingens verksamhet formas av Guds Ord och medlemmarnas behov. Tillsammans arbetar vi för att breda ut Guds rike och skapa varma mötesplatser i Västra Husby, Gårdeby och Östra Ryds socknar.

För att vi ska kunna vara kyrka i vår bygd behöver vi dig som medlem. Kyrkan och dess församling utgörs av oss levande byggstenar. Ju fler vi är som samlas och engagerar oss, desto mer kan vi göra!

Här kommer ett axplock av församlingens verksamhet idag:

Församlingen gläds åt ett stort idellt engagemang bland bygdens människor. Många engagerar sig som gudstjänstvärdar, förtroendevalda, gör diakonala hembesök, hjälper till att hålla kyrkorna öppna, mm. Vi behöver alltid bli fler - du behövs!

Vi firar gudstjänst med bön, lovsång och nattvard i våra kyrkor om söndagarna och erbjuder dop, vigsel och begravning. Förutom våra olika gudstjänster och andakter så finns under sommarhalvåret dessutom musikkvällar/våffelkvällar och friluftsgudstjänster.

De allra yngsta kommer tillsammans med sina familjer för att döpas och har möjlighet delta i öppna förskolan.

Församlingen driver Kyrkstigens förskola som erbjuder barnomsorg för bygdens familjer.

Du vet väl om att Du är värdefull, att Du är älskad här och nu......

För skolbarn finns möjlighet att sjunga i våra barnkörer, delta i barngrupper och skollovsaktiviteter.

Våra ungdomar samlas i ungdomsgrupp och konfirmandverksamhet.

Vi besöker regelbundet äldreboendet Aspgården där vi firar gudstjänst tillsammans med dem som bor och arbetar där.

För alla finns möjlighet att utöver söndagsgudstjänsten delta i lunchträffar, morgonbön med bibelsamtal,  kyrkskola för vuxna och syföreningen

Församlingens präster erbjuder själavård och samtalsstöd för den som önskar och behöver. Behöver du någon att prata med - ta kontakt med någon av våra präster! De har absolut tystnadsplikt och är utbildade för att ha själavårdande samtal.

Församlingen har ett varierat musikliv med bl. a. kyrkokör, barnkör och härliga musikgudstjänster. Vår kantor ger lektioner i orgel och piano.

Vi har en betydelsefull och genomarbetad kontakt med bygdens förskolor och skolor, där vi försöker tillgodose önskemål och intressen som finns. Samstämt med skolans läroplan inbjuder vi till olika samlingar och aktiviteter. Låg- och mellanstadiet inbjuder vi bland annat till julspel, påskspel och kyrkvandringar.

Vi samarbetar en hel del med andra föreningar och företag i församlingen. Hällerstadsjön Runt, Valborgsmässofirande, Gökotta och bydagarna som V Husbydagen, Gårdebydagen och Ö Rydsdagen är exempel på sådant.

Vi gör församlingsresor för olika åldrar med olika destinationer.

Vi ger regelbundet ut församlingens egen tidning: ”Mellan himmel och jord”. Där finner du aktuell information och annat läsvärt kring kyrka, församling och tro.

Ett stort arbete görs löpande för att hålla kyrkor, kyrkogårdar och församlingshem tillgängliga och i gott skick.

Vad vill du att församlingen ska satsa på!? Har du några funderingar kring vår verksamhet eller hur du ska gå till väga för att engagera dig så är du alltid välkommen att kontakta oss.