Foto: Ellinore Nilsson och Jan Ekström

Ljusterö-Kulla församling

Ljusterö-Kulla församling är en av Österåkers pastorats två församlingar. Här bor engagerade församlingsbor som värnar om sin bygd och kyrkorna Roslags-Kulla och Ljusterö kyrka.

Telefon expeditionen: 08-540 845 52 öppen kl. 10–12 onsdagar och fredagar

Postadress: Ljusterö-Kulla församling
Mellansjövägen 53 A, 184 95 Ljusterö

Fredagsmys

Varva ner, och gör en mjuklandning efter en lång vecka. Ta med barnen och inled helgen med mysig gemenskap på Ljusterö och i Roslags-Kulla. Det blir pyssel, sångstund och middag. Kom ihåg att anmäla er innan ni kommer.

Frälsarkransstigen på Ljusterö

Välkommen att gå en stillsam och tänkvärd vandringsstig vid Ljusterö kyrkas prästgård.

Pilgrimsleden Ljusterö

På en pilgrimsvandring vårdar du både kropp och själ. Samtidigt stillar du din nyfikenhet. Vad möter du bortom vägkröken, och inom dig?

Psalmskatten

Kyrkomusiker Erik Tegenborg väcker liv i ett gäng, kanske lite bortglömda, psalmer. Ta del av psalmerna och historierna bakom dem här.

Kyrkan mellan land & hav

Ljusterö-Kulla församling breder ut sig på båda sidor om farleden som går norrut från Saxarfjärden. Ljusterödelen av församlingen innefattar, förutom själva Ljusterö, även ett flertal öar i mellanskärgården, där Ingmarsö och Husarö har en bofast befolkning. Roslags-Kulla-delen av församlingen ligger på fastlandet och har flera kulturhistoriskt intressanta platser, såsom Östanå slott, Wira bruk och, inte minst, Roslags-Kulla kyrka. I församlingen finns två välbehållna, historiskt intressanta och fina kyrkor: Roslags-kulla kyrka och Ljusterö kyrka.

Öppna prästgården

På onsdagar och fredagar kl. 10.00–12.00 är prästgården på Ljusterö öppen. Välkommen hit för att dricka en kopp kaffe, samtala eller läsa en stund.

Öppna förskolan – i samarbete med kommunen

I samarbete med Österåkers kommun driver Ljusterö-Kulla församling en öppen förskola i prästgården på Ljusterö. Det är en mötesplats för gravida eller småbarnsföräldrar med barn i åldrarna 0–6 år.

Här kan ni leka, sjunga och fika gott till billigt pris. Man är välkommen att komma och gå som man vill på torsdagar kl. 09.00–12.00. Uppehåll under lov.

Sopplunch

Välkommen på sopplunch, till en kostnad av 60 kr, i Roslags-Kulla församlingshem med musikunderhållning och lotteri.
Datum och tid: Vi ses kl. 12.00 den 13 mars, 17 april och 15 maj

Välkommen till Ljusterö prästgård där vi bjuder på sopplunch. Den här sopplunchen är ett samarbete mellan Svenska kyrkan, PRO och Åda.
Datum och tid: Vi ses kl. 11.00 den 19 mars, 23 april och 21 maj

Gudstjänst

Nu kan vi samlas och fira gudstjänst tillsammans i våra kyrkor igen! Antingen kl. 11.00 i Ljusterö kyrka eller Roslags-Kulla kyrka kl. 16.15. Håll dig uppdaterad på veckans gudstjänst i kalendariet längre ner på den här sidan.

Ljusterö-Kulla församlingsblad

Här kan du läsa det senaste församlingsbladet.

Kyrkor & lokaler

Pastoratets fem kyrkor är Roslags-Kulla kyrka, Ljusterö kyrka, Österåkers kyrka, Östra Ryds kyrka och Åkersberga kyrka. Kyrkorna är från olika tidsepoker och har alla sin egen historia och tillkomst. Läs om kyrkorna samt våra församlingsgårdar och lokaler.

Konstfilm från Ljusterö kyrka

Figurer & Filurer i Ljusterö kyrkas konstskatt. Vem är vem? Vad är vad? Vi går på upptäcktsfärd i kyrkan, i tornet och på hembygdsmuseet.

Konstfilmer från Roslags-Kulla kyrka

Roslags-Kulla kyrka har inte mindre än åtta kungliga porträtt. Dessutom finns många tavlor från tidigt 1600-tal. Kyrkan har ett nära samband med Wira bruk. Här får du se mycket av det och annat intressant.

Filmen om Roslags-Kullas spira

Dokumentärfilmaren Roger Persson har följt det komplicerade arbetet med restaureringen av den skadade spiran. Se filmen här!