Kyrkoherden har ordet

Nyhet Publicerad Ändrad

AnnonsNytt 2019-03-23. Vänner. Jag får ofta höra om undringar som framförs till personer i kyrkorådet eller andra. Oftast hade det nog varit enklare att ringa mig, kyrkoherden, för att få saken utredd. Läs hela Håkans artikeln här.

Vänner. Jag får ofta höra om undringar som framförs till personer i kyrkorådet eller andra. Oftast hade det nog varit enklare att ringa mig, kyrkoherden, för att få saken utredd. Det kan handla om saker som har med begravningsväsendet att göra, hur vi tillsätter personal eller oftare, vad gör alla dessa som är anställda inom kyrkan? Jag vill ta tillfället i akt att försöka att besvara en del vanliga frågor utan att krångla till det för mycket.

Så styrs pastoratet

Som ni säkert vet så väljs ett kyrkofullmäktige av de som är medlemmar i Svenska kyrkan. Kyrko­fullmäktiges ledamöter är alltså direkt folkvalda. Kyrkofullmäktige utser sedan ett kyrkoråd, pastoratets styrelse. Dessa är förtroendevalda. Kyrkorådet beslutar sedan vad som ska göras. Det ska finnas i ett styrdokument, ”församlingsinstruktionen”. Där står vad som är kyrkans huvudsakliga uppgift är nämligen att fira gudstjänst, att undervisa samt att utöva diakoni och mission.

Kyrkoherden leder arbetet

För att kunna kyrkans huvudsakliga uppgift har kyrkorådet varje pastorat en kyrkoherde. Kyrkoherden har full delegation att leda arbetet i pastoratet. Om kyrkorådet beslutar om vad som ska göras, så ansvarar kyrkoherden för att det utförs och på vilket sätt. Det vill säga kyrkorådet styr och kyrkoherden leder. Kyrkoherden delegerar sedan vidare ansvar till arbetsledare inom olika kompetensområden. Det kan handla teologi, musik, pedagogik och icke minst det omfattade administrativa arbete som krävs (och sällan syns utåt!). När det handlar om kyrkans egendomar, fastigheter och annan fast egendom, ligger besluten helt hos kyrkorådet.

Tillsättning av tjänster i kyrkan

När en församling skall tillsätta en kyrkoherde är proceduren sådan att sökande hörs av kyrkorådet. Även personalen ska ha en ”hearing”. När det gäller anställning av personal som har arbetsledande ställning brukar personal och vissa förtroendevalda medverka. För annan personal finns regler om annonsering. Den sker främst genom arbetsförmedlingen, pastoratets hemsida samt i vissa fall även i branschtidningar.

Villkoren detsamma för alla

Jag har hört att någon hade uttryckt missnöje över att man behöver ha kontakter för att kunna arbeta i pastoratet. Icke så, flera av de som finns bland oss i dag har efter att ha arbetat med säsongsarbete under lång tid visat sina kunskaper. Andra har genom sina meriter, betyg och goda referenser fått tjänst i pastoratet. Så om någon skulle misstänka att släktskap skulle kunna vara en inträdesbiljett till tjänst i Orust pastorat så stämmer det inte. Men har man rätt kvalifikationer så är släktskap naturligtvis ingen nackdel. Men villkoren måste vara detsamma för alla.

Begravningsväsendet

Svenska kyrkan är huvudman för begravningsverksamheten. Det är ett uppdrag från staten. Kyrkoherden är chef för densamma. Det är en stor del av kyrkans verksamhet. För att ombesörja detta uppdrag krävs stora resurser, både personella som materiella. Det är viktigt att hålla isär dessa två olika ekonomier som vi som kyrka ska hantera. Begravningsavgiften som betalas av alla som är folkbokförda i Sverige oavsett livsåskådning. Samt kyrkoavgiften som betalas av alla som är medlemmar. Det finns en separat artikel i detta nummer som besvarar många frågor som gäller kyrkan och begravningsverksamheten.

Jag svarar gärna på frågor angående vår verksamhet, så hör av er till mig.