En flicka sitter i knät på någon och läser en bok.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Församlingspedagog

Till församlingarna i Anundsjö och Skorped

Vi söker en församlingspedagog (100 procent) till Anundsjö och Skorpeds församlingar.
Vi söker dig som vill arbeta med barn och ungdomar i Svenska kyrkan. Du är utbildad församlingspedagog eller har annan adekvat pedagogisk utbildning. Vi ser gärna att du har erfarenhet av tidigare församlingsarbete och har god pedagogisk ledarförmåga. Du har en kyrklig förankring, är medlem i Svenska kyrkan och känner dig trygg i att samtala och undervisa barn och unga om den kristna tron.

Vi riktar oss till dig som har en personlig mognad, är öppen och villig att ta egna initiativ. Arbetet förutsätter samarbetsförmåga och att tålmodigt kunna lyssna till barn och ungdomars frågor om tron och om livet. Du får gärna ha musikalisk förmåga.

Som församlingspedagog arbetar du både utåtriktat mot de närliggande skolorna och inåt mot församlingen. Ungdomsgrupp, barngrupp, skolkyrka, sommarkyrka samt konfirmandundervisning är några huvudsakliga arbetsområden. God möjlighet finns till friluftsaktiviteter i en inbjudande omgivning. Gudstjänsten utgör ett centrum för vår församlingsverksamhet vilket innebär viss helgtjänstgöring.

Tjänsten förutsätter att du har grundläggande datorvana liksom körkort och tillgång till egen bil.

Vi erbjuder ett intressant arbete på en trivsam arbetsplats med god laganda.

Tillträde 2022-09-01 eller enligt överenskommelse.

Om oss

I norra delarna av världsarvet Höga kusten finns Örnsköldsviks södra pastorat. Vi är ett stort pastorat i Härnösands stift med drygt 30 000 invånare fördelat över sju församlingar.
Inom Anundsjö och Skorpeds församlingsgränser bor ca 4200 personer av vilka ca 80% tillhör Svenska kyrkan. Ett 20-tal del- och heltidsanställda utgör ett engagerat och trivsamt arbetslag. Till detta kommer engagerade församlingsbor, förtroendevalda och frivilliga.
Det är ca fem medarbetare som är direkt involverade i den undervisnings-, kör- och musikverksamhet som samlar barn och unga.

Med vårt norrländska perspektiv på avstånd vill vi nog säga att vi har både skogen och stan behagligt nära eller på lämpligt avstånd. Bygdens kyrkoliv har i hög grad präglats av den tidigare inomkyrkliga väckelserörelsen. Det innebär att vi idag har ett nära förhållande till EFS och frikyrkor. Gudstjänster firas regelbundet i Bredbyn, Skorped och Solberg.

Vi ser fram emot din ansökan och svarar gärna på dina frågor.

Församlingsherde Petter Nordlander, 0661-65 40 61 eller
kyrkoherde Peter Persman, 0660-594 11 (se nedan).

Facklig företrädare
Robert Nordlund, Vision, tel. 073-0727219
Rolf Nordström, Kyrkans Akademikerförbund, tel. 070-591 56 09.

Ansökan

Välkommen med din ansökan med personligt brev och CV, senast den 29 maj 2022 via e-post till

ornskoldsviks.sodra.rekrytering@svenskakyrkan.se

Vi har gjort vårt val av rekryteringskanaler och avböjer erbjudanden om rekryterings- eller annonstjänster.