Två vigselringar i silver

Här kan du läsa om vigsel och även fylla i en vigselförfrågan.

Och störst av allt är kärleken... Bröllop är en av livets största och viktigaste högtider. I Guds och alla vittnens närvaro lovar ni varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Tillsammans ber vi Gud att välsigna ert äktenskap och finnas med i både glädje och sorg.

Är du en av dem som associerar ordet ”kyrkbröllop” med många gäster, pompa och ståt? Då är det läge att tänka om. Själva vigseln är faktiskt gratis om båda eller någon av er är medlem i Svenska kyrkan.

EN SYMBOLHANDLING
Vigselakten är en symbolhandling där vi som par lovar att vi vill älska och satsa helhjärtat på varandra hela livet. Med äktenskapet vill vi fästa vår gemenskap i något som är mer hållbart och pålitligt än våra flyktiga känslor. Vi ber att kärleken alltid ska finnas mellan oss i våra liv. Gud är kärleken och all kärlek har ytterst sitt ursprung i Gud.

VIGSELSAMTAL
En tid före vigseln kommer varje vigselpar att träffa sin präst i ett enskilt vigselsamtal. Samtalet är en möjlighet för prästen och vigselparet att lära känna varandra. Man pratar om vad man har för förväntningar och går igenom ordningen. I vigselsamtalet bestäms också vilka psalmer som ska ingå. Det går även att diskutera andra musikönskemål med prästen, men ofta är det bra att kontakta kyrkomusikern om det finns särskilda önskemål.

Samtalet kan ske i hemmet eller i kyrkan. En kort tid innan vigseln brukar man också ha en genomgång i kyrkan för att gå igenom allting på plats. Det gör att alla är förberedda inför den stora dagen.

Telefontid Pastorsexpediton

Måndag           9.00–12.00 & 13.00-15.30